Facebook noscript imageAI-mormor ska trötta ut telefonbedragare i samtal
Utrikes
AI-mormor ska trötta ut telefonbedragare i samtal
Möt Daisy, telekombolaget O2s AI-genererade bedrägeribekämpare. Foto: AP
Möt Daisy, telekombolaget O2s AI-genererade bedrägeribekämpare. Foto: AP

Telekombolaget O2 utvecklar en ny metod mot telefonbedrägerier - AI-assistenten Daisy. Genom att efterlikna en äldre person ska hon hålla bedragare upptagna i långa samtal och därmed försvåra deras verksamhet.

När telefonbedrägerier mot äldre fortsätter att öka presenterar brittiska telekombolaget O2 en oväntad lösning på problemet. Med hjälp av artificiell intelligens har företaget utvecklat ”mormor Daisy”, en AI-assistent som ska vända samtalen till bedrägarnas nackdel, rapporterar Breakit.

Tidskrävande samtal

Daisy, som O2 utsett till ”chef för bedrägeribekämpning”, är programmerad att framstå som en potentiell måltavla för bedragare. Men istället för att bli ett offer ska hon hålla kvar bedragarna i utdragna samtal som tar upp deras tid.

Personer som misstänker att de utsätts för ett bedrägeriförsök ska kunna koppla vidare samtalet till Daisy, enligt O2:s plan.

Ett växande problem

SVT:s Uppdrag granskning har tidigare belyst hur telefonbedrägerier utvecklats till ett allvarligt samhällsproblem i Sverige. Svenska företaget Truecaller har byggt sin verksamhet på att identifiera och blockera bluffsamtal, och med AI-lösningar som Daisy tas nu nya steg i arbetet mot telefonbedrägerier.

Cecilia Aspegren

Journalist.