Införandet av automatiserade nykterhetskontroller vid svenska hamnar går trögt, trots att regeringen anslagit medel. Ett problem då rattfylleriet är utbrett bland lastbilschaufförerna som rullar ut på landets vägar.
Regeringen avsatte 78 miljoner kronor för installeringen av alkobommar redan 2007, och samtliga riksdagspartier ställer sig bakom initiativet. Ända går det trögt, säger Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.
För närvarande har en enda hamn – Göteborgs hamn – installerat en automatiserad nykterhetskontroll vid infärd i Sverige. I de övriga svenska hamnarna kontrolleras inte bil- och lastbilsförare.
Runt 8 200 fordon kör varje dag från färjeterminalerna ut på de svenska vägarna. Livsfarligt, då rattfylleriet bland dessa chaufförer beräknas vara dubbelt så vanligt som bland de övriga förarna.
– Vi måste få ett slut på problemet med rattfulla lastbilschaufförer. Det är livsfarligt och fullständigt oacceptabelt att detta inte har åtgärdats än. Målet måste vara att samtliga färjeterminaler ska ha alkobommar för tung trafik, kräver Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på M Sverige.
Varje år omkommer mellan 200 och 250 personer i trafikolyckor. Runt en femtedel av dem i en alkoholrelaterad olycka, enligt Trafikverket.
Läs även: Lastbilschaufför i Vilks-olycka har lämnat sjukhuset