Covid och Rysslands anfall på Ukraina har skapat eftersläpning i tillverkning och leverans av elbilar till köpare.
Den mest sålda bilmodellen i landet under det första kvartalet var Volvo XC40, visar Mobility Swedens data.
”Beställer du en ny Volvo idag kan du förvänta dig leverans under första kvartalet 2023. Gäller alla modeller, undantaget är våra elbilar – XC40 Recharge och C40 Recharge som fortfarande finns för leverans under hösten”, skriver biltillverkaren till Bulletin.
Nästan hälften av de runt 4 000 nyregistrerade bilarna av denna modell var den eldrivna varianten, de övriga bensindrivna. Men Volvos eldrivna XC40-modeller är inte för allas plånbok. De kostar minst 520 000 kronor i sitt grundutförande, jämfört med den bensindrivna modellen som kostar 325 000 kronor och uppåt.
Vill man inte vänta tills nästa år rekommenderar Volvo att man ser sig omkring hos sina handlare, som i vissa fall fortfarande kan ha en del nya lagerbilar.
”Det är svårt att komma med en lösning som ordnar detta [de långa leveranstiderna] snabbt. För oss är det den globala halvledarbristen som kom i spåren av pandemin som spökar. Det är något som inte bara påverkar oss direkt, utan många led i vår leverantörskedja. Därför finns det ett visst eftersläp när det gäller att komma ikapp”, tillägger Volvo.
Läs även: Volkswagens finanschef: Bristen på halvledarchip kan vara till 2024
Tesla, Volkswagen
Tesla, ett annat bilmärke i topp bland nyregistreringarna, har något kortare väntetider. Vid en beställning av Teslas Model Y Long Range and Performance idag, förväntas en leverans i augusti, och för Model 3 Performance är det september som gäller, meddelar Teslas kontor i Stockholm.
Volkswagens eldrivna bil ID.4 var landets sjätte mest sålda modell under det första kvartalet. ”Vid beställning idag kan man räkna med att få leverans av ID.4 under det fjärde kvartalet och en Passat under det tredje kvartalet. Det går för närvarande inte att beställa Golf.modellen, med undantag av Golf Sportscombi,” berättar den tyska biltillverkaren.
”De förseningar vi upplever är relaterade till produktionsstörningar som i sin tur beror dels på eftersläpningar av Covid, och dit räknas halvledarbrist. Men det handlar också om att underleverantörer med produktion i Ukraina av förklarliga skäl inte kunnat leverera, bland annat kabelsatser. Volkswagen har arbetat hårt för att tillsammans med sina underleverantörer hitta olika lösningar på dessa utmaningar. Man har lyckats bra och räknar med att situationen ska förbättras, men den kommer utan tvekan att påverka oss under åtminstone hela detta år”, skriver Volkswagen.
Bulletin har sökt Kia, vars Kia Niro var den näst mest sålda bilmodellen och Kia Ceed som var den femte mest sålda bilmodellen under det första kvartalet, för en kommentar.