Facebook noscript imageArbetsmiljöverket: Livsfarligt med elbilar i t-banebygget
Nyheter
Arbetsmiljöverket: Livsfarligt med elbilar i t-banebygget
Genrebild. Efter en elbilsbrand i höstas varnar nu Arbetsmiljöverket för riskerna med elfordon i tunnelbanebygget. Foto: Janerik Henriksson/TT
Genrebild. Efter en elbilsbrand i höstas varnar nu Arbetsmiljöverket för riskerna med elfordon i tunnelbanebygget. Foto: Janerik Henriksson/TT

En elbil som fattade eld vid tunnelbanebygget i Barkarby har fått Arbetsmiljöverket att slå larm. Nu varnar myndigheten för livsfarliga risker när elfordon används i tunnlarna.

Livshotande risker på tunnelbanebygget i Barkarby har fått Arbetsmiljöverket att agera. Efter en inspektion den 4 februari kräver myndigheten att ordentliga riskbedömningar görs, sedan det framkommit att elfordon används i tunnlarna, rapporterar Mitt i Stockholm.

”Det finns allvarlig risk för liv och hälsa”, slår myndigheten fast.

Inspektören: ”Som ett helt fyrverkeri”

Thomas Ekström, inspektör på Arbetsmiljöverket, säger att problemet dels är att det handlar om ett slutet utrymme, dels att litiumbatterier är ökänt svåra att släcka och orsakar kraftigt höga temperaturer.

– En vanlig bil glödbrinner. När ett sånt här batteri tar eld är det som ett helt fyrverkeri, säger han till Mitt i.

Elbil fattade eld i höstas

Inspektionen genomfördes efter att en elbil av okänd anledning brann på bygget i höstas. Enligt Jörgen Niklasson, avdelningschef på förvaltningen för utbyggd tunnelbana inom Region Stockholm, var det en entreprenörs bil som fattade eld ovan jord.

– Vi vet inte varför. Tillverkaren håller på att utreda orsaken, säger han till Mitt i.

Vill behålla eldrivna fordon

Trots att elsparkcyklar är totalförbjudna i tunnelbanan på grund av brandrisken vill Region Stockholm fortsätta använda elfordon i tunnlarna. Efter Arbetsmiljöverkets inspektion har regionen skärpt kraven på riskbedömning och startat en intern utredning.

– Det är ju en balansgång. Vi ser att det förekommer risker, men samtidigt är fossilfria fordon väldigt bra i tunnlarna. Det är ju mycket maskiner och vi vill ha så ren luft som möjligt, säger Jörgen Niklasson till Mitt i.

Han vänder sig emot jämförelsen med elsparkcykelförbudet:

– Man vet inte hur väl underhållna elsparkcyklarna är och många resenärer är inte utbildade i vad man ska göra om det börjar brinna, de som arbetar nere i tunnlarna är väl tränade för en utrymningssituation, säger han till tidningen.

Cecilia Aspegren

Journalist.