Facebook noscript imageBiden bygger ”trollfabrik” inför presidentvalet
Utrikes
Biden bygger ”trollfabrik” inför presidentvalet
Joe Biden vill anställa en ”trollfabriksansvarig” – en meme-manager. Till vänster en av de mest kända memebilderna. Foto: X/AP
Joe Biden vill anställa en ”trollfabriksansvarig” – en meme-manager. Till vänster en av de mest kända memebilderna. Foto: X/AP

USA:s president Joe Biden vill vända sviktande opinionssiffror genom att anställa en person för att skapa olika ”memes”. I en jobbannons efterlyser hans kampanj någon som kan ”initiera och hantera den dagliga verksamheten med att engagera internets bästa content- och memesidor”.

I Sverige har debatten de senaste veckorna gått varm om Sverigedemokraternas kommunikation på sociala medier – av kritiker beskrivet som en ”trollfabrik”. Några anställda har skapat ironiska memes och postat i sociala medier som Tiktok och Instagram.

Kritiker har hävdat två saker:

• Att det varit anonyma konton och inte under SD:s flagg. SD har menat att konton med namn som ”SDTobbe” och ”ludvig.aspling” (Aspling är migrationspolitisk talesperson för SD) inte är svåra att koppla till partiet.

• Att kontona spridit ”hat och hot” och desinformation. SD har svarat att inläggen har varit satir och uppgett att det inte getts några exempel där SD spridit falska uppgifter.

Nu vill USA:s president Joe Biden bygga upp en liknande ”trollfabrik” inför höstens presidentval.

I en jobbannons efterlyser hans kampanj en ”meme-manager” och erbjuder drygt 900 000 kronor i lön. Meme-managern ska ansvara för att Bidens kampanj dels själva producerar memes men även att man mobiliserar redan befintliga Bidenpositiva ”troll”-konton och samarbeten med externa memeskapare som inte är kopplade till Demokraterna.

”[Meme-managern ska bygga] och hantera relationer med ledande digitala medieföretag, poddare och memesidor på flera sociala medie-plattformar”, skriver Bidens kampanjteam i annonsen.

Meme-managern ska också ”arbeta självständigt med externa partners för att identifiera och säkra engagemangsmöjligheter och överse dem från början till slut”, skriver Bidens team i annonsen.

I en krönika i vänsterliberala MSNBC varnar techjournalisten Clarissa Jan-Lim för att Biden tar en risk när han försöker skapa memes. Enligt Jan-Lim skapas och sprids bra memes organiskt. Hon tror att det finns en risk att innehållet istället kan uppfattas ”cringe” (pinsamt).

En meme är en bild, video eller text, ofta med en ironisk ton, som sprids på sociala medier. Det finns många kända bilder som används som mallar för att skapa memes, och numera finns det även sajter där det enkelt går att skapa egna memes.

Kända exempel:

Pelle Zackrisson

Pelle Zackrisson är före detta chefredaktör för Bulletin, vilket han var under 2025.

Han har tidigare även jobbat inom bland annat Mittmedia (numera Bonnier Local News), på Sveriges Radio, Riks och Nyheter Idag.