Facebook noscript imageBlack Friday blev ingen succé – röda försäljningssiffror
Ekonomi
Black Friday blev ingen succé – röda försäljningssiffror
Black Friday gick knackigt i år, däremot sålde krisprodukter bra. Foto: Julia Nikhinson
Black Friday gick knackigt i år, däremot sålde krisprodukter bra. Foto: Julia Nikhinson

Svenskarna håller hårt i slantarna, det märktes tydligt när sajten Prisjakt summerade statistiken i slutet av fredagen. Totalt minskade försäljningen under Black Week med 9,5 procent. Tappet var väntat enligt Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
– Svenskarna konsumerar mindre än tidigare år för att vi befinner oss i en orolig ekonomi.

Årets Black Week inledde starkt men försäljningen dök sedan mot slutet av fredagen. Totalt minskade försäljningen under Black Week med 9,5 procent, visar siffror från Prisjakt och Svea Bank. Under fredagen minskade e-handelsförsäljningen med 12 procent.

– Svenskarna konsumerar mindre än tidigare år för att vi befinner oss i en orolig ekonomi. Det här året jämförs också med föregående då den digitala handeln var stor i och med pandemin, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

Tappet var dock väntat enligt Lindgren som säger till Aftonbladet att det varit ett tufft år för handeln, framför allt den digitala.

– Nu sker en återgång till fysisk butik samtidigt som konjunkturen är sämre.

Krisprodukter sålde bra

Produkter som sålde bra under veckan var krisprodukter som eldstäder, styrenheter för att kontrollera elförbrukning och batterier.

Utöver krisprodukterna har TV-apparater, hörlurar och resväskor gått bra.

– Resväskor är populära vilket förmodligen beror på att vi har befunnit oss i en pandemi och nu vill resa, säger Emma Lindgren. För listan med mest sålda produkterna, se faktarutan nedan.

Läs även: Komiker skämtar om Börje Salmings död – backar efter kritikstorm

Isabelle Eriksson

Reporter.
Tips mottages gärna!
isabelle.eriksson@bulletin.nu

fakta

Så mycket ökade kategorierna procentuellt i omsättning jämfört med 2021:

– Eldstäder/kaminer: 746%
– Elverk: 473%
– Resväskor: 324%
– Bluetooth-trackers: 265%
– Snöredskap: 208%
– Batterier: 101%
– Handskar & vantar: 96%
– Mascara: 82%
– Plattänger: 77%
– Ansiktskräm: 54%
– Hårfön: 54%
– Airfryers: 52%
– Parfym: 40%
– Element: 29%

Källa: Prisjakt