Facebook noscript image”Bojkotten kommer inte att förändra matpriserna”
Ekonomi
”Bojkotten kommer inte att förändra matpriserna”
Livsmedelspriserna är en het fråga bland svenska konsumenter. Bojkottkampanjen mot matjättarna har väckt bred uppmärksamhet, men kommer troligen inte påverka priserna. Foto: Chris Anderson/TT
Livsmedelspriserna är en het fråga bland svenska konsumenter. Bojkottkampanjen mot matjättarna har väckt bred uppmärksamhet, men kommer troligen inte påverka priserna. Foto: Chris Anderson/TT

Den virala kampanjen mot matjättarna under vecka 12 kommer inte leda till lägre priser, enligt SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén. Svenska hushåll fortsätter samtidigt att möta höga matpriser i butikerna.

Kampanjen som uppmuntrar svenskar att bojkotta de stora livsmedelskedjorna har fått stor spridning på sociala medier. På frågan om bojkotten kommer få någon effekt på matpriserna är SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén tydlig i sitt svar.

– Absolut inte. Vi konsumenter lider enormt av det här och jag förstår att man känslomässigt vill göra någonting, men just detta kommer inte leda till förändrade priser, säger han i SVT:s Morgonstudion.

Matprisinflationen följer global trend

Sveriges matpriser fortsätter stiga. Inflationen på livsmedel låg i februari på 3,9 procent, vilket enligt Norén är en del av en internationell prisutveckling som påverkar hela Europa, där Sverige är ett av de dyrare länderna.

Norén tar mejeriprodukter som exempel, där prisökningarna enligt honom hänger ihop med att antalet mjölkbönder minskat på grund av tidigare låg lönsamhet.

– Så om priserna ligger kvar på en hög nivå kanske fler vill vara mjölkbönder igen och då kommer priserna också gå ner, men det kanske sker först om ett eller två år. Det är nog så det kommer vara, att allt sker med fördröjning, förklarar han för SVT.

Butikernas vinstmarginaler sjunker

I debatten om livsmedelsbutikernas ekonomi framhåller Norén att man behöver granska företagens rörelsemarginaler, som enligt honom generellt är relativt låga och har sjunkit de senaste åren.

– Det ger stöd till handlare som försvarar sig i debatten. Sedan ska det sägas att det finns stora skillnader, en stor butik i ett bra läge med många kunder kan fortfarande tjäna bra med pengar, medan andra butiker håller på att gå under, säger han till SVT.

Trots att bojkotten enligt Norén inte kommer påverka priserna, noterar han att konsumenternas förändrade köpbeteende med mindre och billigare inköp bör oroa branschen. Norén beskriver i Morgonstudion debatten som ”ganska förvirrad” och ”full av förhastade slutsatser”.

Cecilia Aspegren

Journalist.