Cyberhoten har ökat under de senaste åren, men trots det har många svenska företag allvarliga brister i sin beredskap mot cyberattacker liknande den som drabbade Coop, Apotek Hjärtat och SJ i helgen, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
Enligt Säpos årsrapport från 2021 har cyberhoten ökat de senaste åren men hur pass bra ett svenskt företag klarar sig mot ett nätangrepp skiljer sig kraftigt åt mellan olika branscher.
– Dels så finns det en ganska kraftig kompetensbrist överhuvudtaget, det fattas väldigt många människor i det här området som kan jobba och sen så har vi kanske varit lite naiva en tid och tänkt att det inte händer oss, säger Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på Internetstiftelsen till Ekot.
Bäst på säkerhet är bankväsendet och kärnkraften. Sämst är de små organisationerna och företag som köper in tjänster och då blir beroende av att leverantörerna sköter sig, enligt David Lindahl, forskningsingenjör vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).
Men trots ett större medvetande och bättre beredskap är det svårt att skydda sig mot den här typen av attacker.
– Det kommer hända fler saker och då är det viktigt att man har förståelse för att man måste ha beredskap och en plan B, säger Anne-Marie Eklund Löwinder till Ekot.