Kristdemokraterna vill sänka reduktionsplikten till 14 procent för att minska dieselpriset med cirka tre kronor per liter. Det meddelade partiledaren Ebba Busch tillsammans med den trafikpolitiske talespersonen Magnus Jacobsson på en pressträff i riksdagen på torsdagen.
- Situationen just nu är inte försvarbar, detta slår mycket hårt mot barnfamiljer, folk på landsbygden och företagare, säger Ebba Busch (KD).
Under torsdagsförmiddagen meddelade Kristdemokraterna under en pressträff i riksdagen att man vill sänka reduktionsplikten i diesel för att sänka priset.
På pressträffen deltog partiledaren Ebba Busch samt Kristdemokraternas trafikpolitiska talesperson Magnus Jacobsson.
– Priserna på el och diesel har den senaste tiden skenat och vi har kunnat se att dieselpriset legat på över 20 kronor per liter. Många hushåll har svårt att få ihop kalkylerna. Detta är ett allvarligt läge och vi vill möjliggöra för hela Sverige att fungera. Vi behöver ställa om utan att slå ut oss själva på kuppen, säger Ebba Busch.
Kristdemokraterna vill sedan tidigare sänka skatten på drivmedel, något de tillsammans med Moderaterna och SD förhandlat om i budgeten.
Sänkt reduktionsplikt
Nu vill partiet även se sänkt reduktionsplikt, och anpassa sig till EU-direktivet för 2030 som ligger på 14 procent.
Samtidigt släpper KD ett par förslag riktade mot elbilsägare. Man vill bland annat miljardsatsa på fler laddstolpar utanför storstäderna och införa en bonus på 45 000 kronor vid köp av en begagnad elbil.
– I Sverige har regeringen tagit ett beslut på cirka 30 procents inblandning av biobränsle i bensin och diesel. Regeringen har som mål att ligga på 66 procents inblandning. Vi ligger långt före EU-målet, detta har lett till en prischock på diesel vilket kommer att innebära att dieselpriset på sikt kan nå nivåer på uppemot 30–35 kronor per liter, säger Ebba Busch.
Magnus Jacobsson säger att de höjda dieselpriserna slår hårt mot landets företagare och åkerinäringen, något som han menar kommer att minska Sveriges konkurrenskraft globalt.
– Förhöjda bensin- och dieselpriser kan få en kostnadsökning på cirka 300 000–400 0000 kronor per lastbil per år.
– Regeringens politik kommer att drabba privatpersoner hårt, säger Magnus Jacobsson.
– När det kommer till regeringens bränsleförslag och hur det påverkar hushållen kommer vi att se en ökad kostnad för drivmedel på cirka 12 000–17 000 kronorr per år. En sänkning av reduktionsplikten skulle för en normalstor bil sänka kostnaden med cirka 200 kronor per tankning, säger Magnus Jacobsson.
Sverige har bland de högsta dieselpriserna i världen, konstaterar Magnus Jacobsson och det får följdverkningar.
– De höga drivmedelspriserna drabbar hela kedjan, alltifrån privatpersoner, till åkerinäringen, till företagen. Men även taxichaufförer får det tufft. Den här drivmedelspolitiken riskerar spä på inflationen och slå ut företagare runtom i landet.