Facebook noscript imageBuss som dödade tre hade hastighetsbegränsare
Nyheter
Buss som dödade tre hade hastighetsbegränsare
Bild på minnesplatsen efter bussolyckan i Stockholm där tre personer dog. Foto: Claudio Bresciani/TT
Bild på minnesplatsen efter bussolyckan i Stockholm där tre personer dog. Foto: Claudio Bresciani/TT

Bussen som körde in i en busskur vid Östra station i Stockholm hade geofencing som skulle begränsa hastigheten. Nu granskar SL sina säkerhetssystem efter olyckan som krävde tre liv.

Bussen som i fredags körde in i en busskur vid Östra station i Stockholm var utrustad med geofencing. Tekniken fungerar som en säkerhetsbarriär som inte tillåter fordonet att köra fortare än 20 kilometer i timmen på platsen där krocken inträffade.

Trots detta omkom tre personer i olyckan. SL ska nu granska vilka verktyg bolaget använder för att undvika bussincidenter, uppger bolagets vd Erik Norling i SVT:s Morgonstudion.

Varför olyckan inträffade är fortfarande oklart. Fordonet stannade för att släppa av passagerare och skulle sedan fortsätta så att föraren kunde ta rast. Då körde bussen av okänd orsak in i busskuren.

– Vi vet inte vad som har hänt. Det är polisen som utreder, säger Erik Norling till SVT.

Både polisen och Statens haverikommission utreder händelsen. SL och underleverantören Transdev, där chauffören arbetade, deltar i utredningen genom att bland annat säkra bildbevis från kameror.

Erik Norling betonar att resenärer inte behöver oroa sig för att åka buss i Stockholm.

– Det är säkert att resa med SL-trafiken, säger han till SVT.

Norling betonar att denna typ av olyckor är ”extremt ovanliga”.

Cecilia Aspegren

Journalist.