Sveriges Radio har slutat att vara aktiv på den sociala medieplattformen X (före detta Twitter). På andra plattformar, som exempelvis Instagram, är Sveriges Radio mer aktiva – trots att antalet följare är mindre än på X. ”Vi gör löpande analyser och bedömer vilka redaktionella publiceringsytor vi tycker det är relevant att använda, vi anser att Instagram är en sådan”, skriver Klas Wolf-Watz, ansvarig utgivare för Ekot, i en kommentar.
Våren 2023 meddelade Sveriges Radio att företaget skulle sluta vara aktivt på den sociala medieplattformen X.
”Skälet har varit att vi behövt fokusera och prioritera Sveriges Radios digitala närvaro och Twitter har helt enkelt förändrats under åren och fått för oss minskad betydelse”, skrev Christian Gillinger, ansvarig utgivare för Sveriges Radios sociala medier.
”Det tar tid och kostar pengar och därför behöver vi prioritera”, skrev Gillinger också.
Men Sveriges Radio fortsätter samtidigt att publicera på andra plattformar som Instagram och Facebook, båda ägda av Meta.
Störst på X
Antalet som följer Ekots konton är lägre på både Facebook och Instagram än på X.
Det numera inaktiva X-kontot för Ekotredaktionen har 123 000 följare. På Facebook har Ekot 64 000 följare och på Instagram 105 000 följare.
Nyhetsredaktionen Ekot är en av de Sveriges Radio-redaktioner som har hög närvaro på Instagram.
Bulletin kontaktade Ekotchefen Klas Wolf-Watz om varför man är aktiv på Instagram och inte på X.
”Vi gör löpande analyser och bedömer vilka redaktionella publiceringsytor vi tycker det är relevant att använda, vi anser att Instagram är en sådan”, skriver Klas Wolf-Watz i ett svar.