Oppositionen har föreslagit att bränsleskatten ska sänkas med upp till nio kronor. Men den socialdemokratiska regeringen vill nöja sig med en sänkning på 1,30 kronor. Dessutom föreslås riktade bidrag och ytterligare satsningar på subventioner på elbilar. Det meddelade finansminister Mikael Damberg på en pressträff under måndagen.
Bränslepriserna är på historiskt höga nivåer. Bensinen har vissa dagar varit uppe på 24 kronor och dieseln 28 kronor. Sverige har de högsta eller näst högsta bränslepriserna i världen. Ungefär hälften av priset består av olika skatter.
Dessutom har Sverige en rekordhög reduktionsplikt – att biodrivmedel ska blandas in i bensin och diesel. I Sverige är reduktionsplikten 30,5 procent – kravet inom EU är att nå 14 procent 2030.
Eftersom biodrivmedel är både dyrare och leder till sämre effekt (mil/liter) ökar det kostnaderna för bilägarna.
Den senaste tidens ökning kan härledas till kriget i Ukraina. Men redan innan Rysslands oprovocerade invasion av grannlandet hade bränslepriserna skjutit i höjden i Sverige.
Bränslepriserna har lett till att olika branscher som åkerinäringen och jordbruket larmat om katastrofläge.
– Jag orkar inte ens räkna på det för jag blir så nedstämd. Vi får ställa grejerna. Tvärjobbigt är det, säger Morgan Jakobsson, delägare i Glanshammars åkeri, till Aftonbladet.
Under måndagen lanserade regeringen ett par förslag för att mildra kostnaderna för fordonsägare.
Bränsleskatten ska tillfälligt – från juni till och med oktober – sänkas med ytterligare 1,30 kronor utöver de 50 öre som KD, M och SD sänkte i höstens budget. Det meddelade finansminister Mikael Damberg på en pressträff under måndagen.
– Riksdagens klimatmål ligger fast. Men vi ska frysa reduktionsnivåerna för 2023 i väntan på en utvärdering av reduktionsplikten. Den utvärderingen tidigareläggs. Det innebär att dagens nivåer ligger fast till årsskiftet, sade Damberg.
Regeringen vill också betala ut ett engångsbidrag till bilägare på 1 000 kronor. Om man bor i glesbygd kan man få 1 500 kronor.
Dessutom vill regeringen satsa 3,9 miljarder kronor i subventioner på elbilar – kostnaden för sänkningen av bränsleskatten beräknas till 3,7 miljarder.
Reseavdraget görs också om och ska förenklas och helt baseras på avstånd mellan bostad och arbetsplats. Enligt regeringen kommer ytterligare 260 000 personer kunna omfattas.
Flera oppositionspartier har krävt ytterligare sänkta bränsleskatter och minskad reduktionsplikt.
Sverigedemokraternas Oscar Sjöstedt sade nyligen till Bulletin att partiet i ett första läge vill se en sänkning som innebär fyra kronor lägre pris vid pump och att han är öppen för ytterligare sänkningar. Även Moderaterna har lagt liknande förslag.
På måndagen gick Ebba Busch och Kristdemokraterna ut med det mest omfattande förslaget till sänkning av bränsleskatter hittills.
Partiet vill under tre månader helt slopa energiskatten på bensin och diesel. Dessutom vill man sänka reduktionsplikten på diesel till 6 procent från dagens 30,5 procent.
Enligt KD:s beräkningar skulle det ge 9 kronor billigare diesel och 5 kronor billigare bensin.
Dessutom vill KD att jordbruks- och skogsföretag under ett år blir skattebefriade från dieseln.