Larmet om jordskredet i höjd med Stenungsund nådde räddningstjänsten vid 01.48 natten mot lördagen. Vägbanan på E6 hade då drabbats av stora skador i både norr- och södergående riktning.
Polisen har inlett en utredning om grov allmänfarlig ödeläggelse och ska bland annat prata med personal på en närliggande byggarbetsplats.
– De har sprängt vid den byggarbetsplatsen och därför vill vi utreda om det finns några kopplingar mellan de här sprängningarna och det här raset. Men det är för tidigt att uttala sig om just nu, säger polisens presstalesperson August Brandt.
Spricka i vägen
En bild från platsen visar att vägen drabbats av omfattande skador vid flera platser i båda riktningar. Störst förödelse synes ha skett i närheten av en mack, där en stor spricka löper tvärs över landskapet, från den ena sidan av vägen till den andra. Flera lastbilar i området har skadats och står på sned.
En Burger King-restaurang ligger inom samma område och bilder från platsen visar att taket på restaurangen har rasat in.
Enligt räddningstjänsten är de hårdast drabbade delarna av skredområdet omkring 150 gånger 100 meter. Totalt har skredet berört ett område om cirka 700 gånger 200 meter.
Ett antal fordon fastnade i samband med skredet och flera personer har hjälpts bort av brandpersonal och helikopter, enligt räddningstjänsten. Tre personer har förts till sjukhus med lindriga skador, uppger polisen.
Specialutbildad räddningstjänstpersonal och sökhundar har satts in för att söka igenom rasområdet, säger Daniel Gillesén, vakthavande räddningschef på platsen.
– De är utbildade för att söka både i naturliga skredområden och i raserade byggnader, så vi använder dem nu för att tillsammans med teknisk kompetens göra bedömningar.
Med sökandet vill man utesluta att det finns människor kvar i området, säger han.
– Vi har gjort ganska effektiva visuella sök under natten men det är klart att vi vill säkerställa att det inte finns något under något.
Finns det någon fara med att arbeta på platsen?
– Ja, men det gör det, det är ju svårt att göra bedömningar för hur långt man släpper in personal i ett skredområde, hur man ser på riskerna för följdskred och vad som händer om det fortsätter röra på sig. Det är riskfyllt men vi använder specialutbildad personal för att göra det försiktigt i lugn och ro.
Nya ras kan inte uteslutas
Eftersom ytterligare skred eller ras inte kan uteslutas uppmanas trafikanter och allmänhet att undvika platsen. Polisen har spärrat av ett stort område med anledning av den eventuella rasrisken.
Enligt August Brandt har det varit lite bekymmer med nyfikna människor som vill ta sig in på området.
– Så ett medskick är att nu när det är avspärrat enligt rättegångsbalken är det faktiskt brottsligt att ta sig in innanför avspärrningarna.
Polisen bedömer att påverkan på trafiken kommer att bli ”enorm” under lång tid framöver. Trafiken leds om via väg 650.
fakta
Jordskred och ras på svenska vägar
2021: Flera vägar rasar efter kraftiga skyfall i Gävleborg och Dalarna. Polisen beskriver det som en naturkatastrof och varnar allmänheten för att ge sig ut på osäkra vägar.
2020: Ett tiotal vägar rasar i Västerbotten efter kraftiga skyfall i november. En postbil dras ner i en ravin.
2019: Ett större jordskred inträffar norr om Lökeberg i Kungälv. Jord- och lermassor glider ner i havet och är nära att dra med sig byggarbetare som genomför markarbeten.
2006: Ett stort jordskred inträffar i Småröd söder om Munkedal. Skredet sker under bygget av en ny motorväg mellan Småröd och Saltkällan i Bohuslän. 28 personer skadades men ingen av dem allvarligt.
2006: Efter kraftigt regn bildas en cirka tio meter djup ravin mitt i järnvägen och på E14 mellan Ånn och Enafors i Jämtland. Järnvägsspåret blir hängande fritt i luften.
1997: Sysslebäck i norra Värmland blir helt isolerat sedan ett jordras blockerat vägen till samhället.
1997: Ett stort jordskred i Vagnhärad tar med sig flera villor ner mot Trosaån, 96 personer måste evakueras ur 33 villor i riskzonen.
1977: Nio människor omkommer och ett 40-tal skadas när flera hus rasar i Tuve norr om Göteborg. Kraftiga regn anses ha haft avgörande betydelse för att det inträffade.
1950: En person omkommer och 35 hus förstörs i ett jordskred i Surte norr om Göteborg.
1918: 41 personer omkommer och lika många skadas när ett tåg störtar ned för en brant i Getå norr om Norrköping, banvallen hade försvagats efter ett häftigt regnväder.