
Låt oss nu med den kommande uteserveringssäsongen i sikte sätta stopp för dricks-debatten! Det är ett otyg att inte hålla överenskommelser, priset som står är det som ska betalas, skriver Jonas Wahlin.
När du köper en vara eller tjänst i Sverige så ingår du i ett avtal, produkt eller tjänst byts mot pengar. Denna ekonomiska ordning är omvänd i fallet med dricks, där du förväntas betala en extra gåva. Varför?
Det har länge varit standard inom restaurang- och hotellbranschen att gästerna betalar dricks, ett påslag på priset i procent. De nya kortterminalerna möjliggör att klicka på alternativen direkt på skärmen – 5%, 10%, 15%, 20 %, eller ”inget dricks”.
Inget händer när du inte ger dricks, men en del människor får ändå dåligt samvete av det. Nyligen intervjuade SVT personer på gatan och frågade om de dricksar. Deras svar: ”jag skäms om jag inte dricksar” eller ”jag väljer bort att dricksa endast om servicen varit dålig”.
Det finns ingen logik i deras svar. Personerna visar istället rädsla för att bryta normer och tror att de måste ge den extra gåvan. Annars får de skuldkänslor. Vanligt återkommande argument är att man vill visa uppskattning. Kan man inte göra det genom att vara en återkommande kund? Paradoxalt är det samtidigt samma människor som sedan letar extrapris och ”deals” i mataffären.
Fler borde ifrågasätta detta otyg - varför tigger du dricks? Får de
anställda inte lön för sitt arbete på den här restaurangen? Får jag inte
min mat eller dryck om jag inte betalar extra?
Historiskt sett var dricks en del av de anställdas lön inom restaurang- och hotellbranschen och var tänkt som en servicekostnad. Dricksen förväntades täcka upp för en lägre lön samt skapa incitament för personalen att göra
ett bra jobb. Idag har de som arbetar på restauranger och hotell kollektivavtal – serviceavgiften är inbakad i priset. Det pris som uppges är det du ska betala.
Ingen förväntar sig att du ska ge dricks till kassören på Ica när du köper mjölk eller åker buss. Var inte kassörskan trevlig? Körde inte busschauffören extra mjukt i kurvorna? Varför inte dricks på internetköp? ”För att säkerställa att inget händer med din vara och att du får den snabbt”.
Se till att betala personalen en rimlig lön från början. Kan man inte leverera en produkt eller tjänst för priset man uppger så har man inte en fungerande affärsmodell. Att tigga mer när man redan kommit överens om ett pris är dålig affärsetik som insinuerar att något inte står rätt till med verksamheten.
Jonas Wahlin,
Oberoende skribent