
Jordens undergång var nära när de Sverigedemokratiska trollkontona avslöjades förra året. Nu har Socialdemokraterna åkt dit på samma sak. Av någon anledning är tonläget ljummare. Detta skriver Lars Ört.
Det TV4 nu dragit fram i ljuset borde väcka ramaskri. I stället blir det mest ett axelryck. Men det som avslöjats är inget mindre än Socialdemokraternas egna, parallella maktapparat på nätet – byggd för att manipulera väljare under täckmantel av ”oberoende” innehåll.
Aip Media, strategiskt inhyst på samma adress som partihögkvarteret på Sveavägen 68, är navet i denna konstruktion. Där produceras sajter, konton och ”folkbildningsprojekt” som låtsas vara fristående men i själva verket fungerar som Socialdemokraternas förlängda arm.
Politikkollen är själva skolboksexemplet: marknadsfört som en neutral tjänst för unga men i praktiken en digital propagandakammare. S i hjälteglans, regeringen som skämtfigurer. Tonen är så övertydlig att det gränsar till självparodi.
Men det är långt ifrån harmlöst.
Bakom denna putsade yta finns en mer sofistikerad struktur. Meme-konton som ”Jävla uland” är konstruerade just för att dölja kopplingen till Socialdemokraterna. Avsändaren är så medvetet insvept i dimma att inte ens medieanalytiker hittar sambanden utan att gräva långt ner i sidornas tekniska fotspår. Poängen är uppenbar: påverka väljare utan att erkänna avsändare. Det är inte ”kommunikativt smart”, det är medvetet vilseledande.
Och kryphålet kring Metas annonsregler gör saken ännu värre. Genom att kalla politiskt vinklad kommunikation för ”redaktionellt innehåll” smygs kampanjmaterial ut där politiska annonser egentligen är förbjudna. Det är ett sätt att klä propaganda i presskort. Ett demokratiskt ruttet trick.
När Aip Medias vd och tidigare S-riksdagsledamoten David Färm försöker friskriva partiet genom att säga att S ”inte styr i detalj”, blir det nästan komiskt. För vad innebär det? Att man styr i stort. Att man finansierar, äger, sitter vägg i vägg och delar intressen. Det räcker mer än väl för att kalla det ett partiarbete i allt utom formell etikett.
Det mest talande: Sveriges politiska etablissemang tiger
Minns ni reaktionerna när TV4 iscensatte sin dramatiska granskning av några enstaka SD-anställda med små sociala medier-konton? Då talades det om ett förestående systemskifte, hot mot demokratin och ”underminerande maskineri”. Politiker tävlade om att uttrycka sin bestörtning. Ledarsidorna gick på högvarv.
Men nu? När Socialdemokraterna ertappas med en fullt finansierad, professionellt organiserad propagandastruktur, som riktar sig direkt mot ungdomar och unga väljare – då försvinner plötsligt hela den moraliska paniken. Tystnaden är så rungande att den i sig är en offentlig skandal.
Den visar exakt hur normaliserat det blivit att Socialdemokraterna får spela enligt helt andra regler än alla andra partier. Det som hos SD kallas ”odemokratiskt” blir hos S ”modern kommunikation”. Samma metoder, olika måttstock.
Ett demokratiproblem som växer i skuggan
Det här handlar inte om att ”alla gör det”. Det handlar om att landets största parti byggt en dold infrastruktur för opinionsbildning som låtsas vara oberoende journalistik. Det är ett system som manipulerar väljare genom att dölja avsändaren, som dessutom smiter undan de regler som ska skydda det demokratiska samtalet.
Ironiskt nog har Socialdemokraterna nu blivit exakt vad de anklagade sina motståndare för att vara: en politisk aktör som använder tveksamma metoder för att styra bilden av verkligheten.
Och kanske är det just därför så få vill prata om det.
Lars Ört