
Vägnätet är vårt lands främsta transportsystem, men utnyttjas även av kriminella. Detta hot har ignorerats i decennier, men Sverigedemokraternas Thomas Morell vill nu åtgärda detta genom att skapa en speciell vägpolis.
Idag flödar vapen, droger, sprängmedel med mera fritt till och från Sverige, och stöldgods lämnar landet. De kriminella utnyttjar fullt ut det som betecknas som ”cabotage”, det vill säga undantagsregler för transporter inom Sverige utförda av företag som är registrerade utanför Sverige. Hur är detta möjligt?
Ur ett europeiskt perspektiv så finns cabotage som en del i EU:s mobilitetspaket. De ursprungliga lagförslagen presenterades av kommissionen redan år 2017 och beslut fattades 2020, och de flesta reglerna tillämpas från och med 2022.
Nyligen kom EU-domstolen med ett viktigt avgörande. Där ogiltigförklaras ”återvändarkravet”. Detta är skyldigheten för fordonen att återvända till sin huvudort var åttonde vecka. Syftet med återvändandekravet för fordonen är att omöjliggöra affärsmodeller där transportföretag strategiskt lägger sina huvudsäten i låglöneländer långt bort från Sverige. Detta för att lagligt kunna dumpa löner och villkor på svenska vägar samt möjliggöra för övrig kriminalitet. Detta är olyckligt.
Här hemma i Sverige kan vi börja med det mest uppenbara problemet – antalet trafikpoliser har successivt minskat under de senaste 50 åren. År 1975 var antalet trafikpoliser drygt 1 400, men för några år sedan var det nere på 200, inklusive bilinspektörer. Det är minst sagt anmärkningsvärt att den tidigare Socialdemokratiska regeringen och relevanta myndigheters varit mer än lovligt naiva när det gäller behovet av kontroll och övervakning vid våra tullstationer likväl som på våra vägar.
Denna naivitet har skapat en fri marknad för de kriminella, som de inte varit sena att utnyttja. Resultatet kan vi se i form av en aldrig sinande ström av sprängningar och skjutningar.
Den tidigare regeringens naivitet ersätter vi nu med en bred arsenal av direkt brottsbekämpande åtgärder så som hårdare straff, upprustning av tullstationer över hela landet, fler poliser, hemliga tvångsmedel och visitationszoner, för att bara nämna några få. Men vi behöver också få till en fungerande kontrollverksamhet på väg.
Socialdemokraterna bedrev en slapphänt politik, utan tydliga krav på polismyndigheten att utföra kvalificerade kontroller på väg. Istället nöjde sig den tidigare regeringen med att statistiken över kontroll av kör- och vilotider sköttes, samt kontroll av farligt gods (ADR). Polismyndigheten fokuserade på att uppfylla statistiska mål snarare än att arbeta med brottsbekämpning på väg.
Givetvis går det att fördjupa sig i hur Socialdemokraterna misskött denna fråga och varför det blivit som det blivit, men det tjänar dock föga till. De lär inte förstå eller erkänna sina misstag. Nu är dock tiden inne för handling för den nya regeringen, som inte varit på plats utan Sverigedemokraterna stöd.
Idag ansvarar Polismyndigheten för kontroller av fordon och förare. Det finns två personalkategorier ute på kontrollplatserna. Det är polisman med särskilt förordnande för flygande inspektion, samt bilinspektörer. I vissa fall kan besiktningstekniker hyras in av Polismyndigheten och dessa kommer främst från besiktningsbranschen. Besiktningstekniker har dock inte något förordnande att på egen hand utfärda något föreläggande. Besiktningstekniker kan inte heller utföra kontroller av kör- och vilotider.
För att effektivisera kontroller på väg vill vi Sverigedemokrater skilja verksamheten från ordinarie polisverksamhet, och lägga den under en särskild enhet inom polisen med ansvar för kontroller av den yrkesmässiga trafiken. Enheten ska ha egen styrning, frikopplad från regioner och lokalpolisområden. Dessutom ska verksamheten styras av en egen budget. Detta kan jämföras med Ekobrottsmyndigheten eller Säkerhetspolisen.
Polisen är idag hårt ansträngd av det grova våldet, och det är därför inte troligt att poliser tas i anspråk för kontroller av den yrkesmässiga trafiken. Dessutom krävs stora utbildningsinsatser för att en polis ska kunna övergå till kontroll av den yrkesmässiga trafiken. I samband med vårt förslag till omorganisation ska bilinspektör som tjänstebeskrivning ändras och därmed ges ökad behörighet. Det innebär att dagens tjänst som bilinspektör i praktiken upphör, och personal som uppfyller kompetenskraven utbildas till en högre tjänstenivå.
Därtill ska personalen kunna vara beväpnad, inneha rättigheter att förhindra fortsatt färd och ha rätten att bruka våld i sin tjänsteutövning. Kort sagt, personalen i den särskilda enhet som utför kontroller på väg ska ha alla nödvändiga befogenheter i sin tjänsteutövning. För att uppnå detta bör förslagsvis dessa inspektörer skickas på det nyskapade snabbspår för civilanställda som nu tillhandahålls av polisutbildningen.
Vi Sverigedemokrater har presenterat detta förslag för regeringens företrädare på infrastrukturområdet och justitieområdet. Vår förhoppning är givetvis att nuvarande regering är mer intresserade av att åstadkomma verklig förändring, till skillnad från den tidigare socialdemokratiska regeringen.
För att stoppa de kriminella behöver vi stoppa deras tillgång till vapen, droger, sprängmedel samt möjligheten att forsla ut stöldgods ur landet. Detta gör vi med fler vägkontroller här hemma i Sverige, samt en kraftfull politik inom EU för att få stopp på dessa olagliga transporter!
Thomas Morell
Vice ordförande i Trafikutskottet
Riksdagsledamot för Sverigedemokraterna