Facebook noscript imageDemokraternas nya drag: TV-reklam riktar sig direkt till Biden
Utrikes
Demokraternas nya drag: TV-reklam riktar sig direkt till Biden
Annonser för att pressa bort Joe Biden kommer nu börja rulla i Bidens favoritprogram Morning Joe (programledarna Mika Brzinski och Joe Scarborough till vänster). Foto: AP/MSNBC
Annonser för att pressa bort Joe Biden kommer nu börja rulla i Bidens favoritprogram Morning Joe (programledarna Mika Brzinski och Joe Scarborough till vänster). Foto: AP/MSNBC

Frustrerade demokrater tar till okonventionella metoder för att försöka få Joe Biden att hoppa av sin återvalskampanj. Genom riktad TV-reklam på presidentens favoritkanal hoppas de övertyga honom att inte ställa upp för omval.

En grupp demokratiska kritiker har trappat upp sina försök att övertala president Biden att inte kandidera för en andra mandatperiod.

Enligt NBC News har gruppen ”Pass the Torch” (Lämna över stafettpinnen) lanserat en TV-kampanj som sänds i program som presidenten ofta ser på.

Reklamen börjar visas måndagen den 22 juli i MSNBC:s ”Morning Joe” och andra dagsprogram på kanalen enligt NBC News.

Sändningarna täcker Washington D.C. och det medieområde som omfattar Rehoboth i Delaware, där Biden har ett strandhus och för närvarande isolerar sig efter att ha fått covid-19.

– Vi vill få fram detta budskap direkt till president Biden – att vi är så tacksamma för allt du har gjort, och nu är det verkligen dags att lämna över stafettpinnen, säger Aaron Regunberg, medlem i Pass the Torchs styrgrupp, till NBC News.

Han fortsätter:

– Vi kommer att sända i hans favoritprogram, och vi planerar att fortsätta sända tills vi hör att han gör det rätta och kliver åt sidan. Förhoppningsvis kommer vi att kunna ta bort reklamen från sändning inom en mycket snar framtid, säger Regunberg.

Enligt NBC News medverkar demokratiska väljare från Pennsylvania i reklamen och vänder sig direkt till presidenten. En väljare säger i filmen:

– President Biden, du räddade demokratin 2020.

En annan säger:

– Nu har du chansen att göra det igen.

Flera personer uppmanar sedan Biden att ”det är dags att lämna över stafettpinnen och låta oss välja en ny kandidat”.

NBC News påpekar att denna taktik, att använda TV-reklam för att nå en specifik makthavare, användes flitigt under Trumps presidenttid. Då köpte olika intressegrupper sändningstid i Washington och Palm Beach för att nå presidenten via hans favoritprogram.

Pass the Torchs kampanj markerar en ny fas i debatten om Demokraternas presidentkandidat inför valet 2024. Trots att Biden har meddelat sin avsikt att ställa upp för omval fortsätter diskussionen inom partiet om behovet av förnyelse i ledarskapet.

Pelle Zackrisson

Pelle Zackrisson är chefredaktör och ansvarig utgivare för Bulletin.

Han har tidigare bland annat jobbat inom Mittmedia (numera Bonnier Local News), på Sveriges Radio, Riks och Nyheter Idag.