Dieselpriset har stigit med mer än 65 procent på mindre än två år. Parallellt har bensinpriset ökat med drygt 60 procent i och med en stark efterfrågan och ökat inblandningskrav.
I början av pandemin rasade drivmedelspriserna i och med att efterfrågan störtdök när land efter land runtom i världen införde restriktioner. Bensinpriset vid bensinmackarna föll till 12,13 kronor litern den 22 april 2020. Några dagar senare var dieselpriset nere på 13,18 kronor litern.
Sedan dess har drivmedelspriserna, allt eftersom och i takt med att restriktionerna hävdes, sakta men säkert skjutit i höjden. Bensinpriset har stigit med mer än 60 procent sedan april 2020, dieselpriset med 65 procent, enligt siffror från tanka.
Igår, den 15 februari, slog bensinpriset ett nytt rekord: 19,49 kronor litern. Det gjorde även dieselpriset med 21,77 kronor litern. Det spända läget i Ukraina har de senaste veckorna drivit upp priserna på råolja.
Men det är inte enbart råoljepriserna som ligger bakom de kraftigt stigande bränslepriserna. Den första augusti höjdes biodrivmedelshalten i dieseln från 21 till 26 procent, och vid årsskiftet höjdes den ytterligare, till 30,5 procent. Målet med denna åtgärd är att sänka växthusgasutsläppen.
– Branschen höjde till exempel priset på diesel 75 öre över en natt 1 augusti 2021, enligt dem själva enbart på grund av det höjda inblandningskravet [den s.k. reduktionsplikten]. Det är många som känner sig lurade av regeringen, som inte följer de riktlinjer som utlovades i samband med att reduktionsplikten infördes. Skatten justeras inte ner i tillräcklig omfattning, skriver Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.
Skatterna på drivmedelspriserna omfattar tre olika skatter: en koldioxidskatt och energiskatt och till detta läggs den 25-procentiga momsen på bensin- och dieselpriset. Skatter utgör alltså mer än hälften av bensinpriset, 56 procent förra veckan, respektive 42 procent för dieseln, enligt ekonomifakta.
De svenska dieselpriserna är just nu högst i världen, om man undantar det kinesiskt kontrollerad Hong Kong som är mindre än Öland. De svenska bensinpriserna kvalar också in bland världens tio högsta. Men de ligger över 20 kronor litern hos våra grannar Finland, Danmark och Island, och nära 22 kronor i Norge, enligt globalpetrolprices.com.
Läs även: Bränslechocken: Så mycket höjs bensin- och dieselpriset efter nyår