Olyckorna med A-traktorer har tredubblats sedan 2018 enligt försäkringsbolaget If, som rekommenderar hårdare körkortskrav. Fordonen har stor betydelse för många unga, särskilt på landsbygden.
Antalet olyckor med så kallade A-traktorer har ökat med 251 procent, en tredubbling, sedan 2018. Detta meddelar försäkringsbolaget IF i ett pressmeddelande.
Bolaget rekommenderar nu att det införs lagstiftning om ökade körkortskrav för framförande av dessa fordon. I dagsläget krävs endast mopedkörkort för att köra A-traktor. Man ser även gärna att folk använder vinterdäck på fordonen under vinterhalvåret.
– Vi är redan uppe i höga skadesiffror, och då har stora delar av landet inte fått halka på vägarna än. Det finns inga krav på vinterdäck för A-traktor, men det är något vi starkt rekommenderar att man byter till ändå för att minska olycksrisken, säger Johan Granholm, motorexpert på If.
A-traktorer och ungdomar på landsbygden
En A-traktor är en ombyggd bil som konstruerats för en maxhastighet av 30 km/h och fordonen förknippas vanligen med ungdom på landsbygd där långa avstånd, begränsad kollektivtrafik och tillgång till utrymme för att mecka ofta skapat en egen kultur kring traktorerna.
A-traktorn är efterträdaren till EPA-traktorn, som saknade explicita hastighetsgränser, utan istället hade en begränsning för utväxlingen. I folkmun lever termen ”EPA-traktor” för A-traktorerna ofta kvar.
Fordonen måste enligt lag vara försedda med en LGF-skylt, för långsamt gående fordon.
Betydelsen av fordonen för landsbygdens unga och deras möjligheter att förflytta sig har tidigare inneburit att krav rests för att höja hastighetgränsen för fordonen, bland annat har den linjen drivits av riksdagsledamoten Ann-Britt Åsebol (M).