Facebook noscript imageDrivmedelskrisen för oss tillbaka till krigsåren under 1940-talet
Vetenskap
Drivmedelskrisen för oss tillbaka till krigsåren under 1940-talet
Gunnar Persson visar upp sin Mercedes som han byggt om till en gengasbil med vedtank. Foto: Skärmdump Youtube
Gunnar Persson visar upp sin Mercedes som han byggt om till en gengasbil med vedtank. Foto: Skärmdump Youtube

Gunnar Persson i Kilafors har byggt om sin Mercedes till gengasbil. Persson behöver därför inte bry sig om varken stigande diesel- eller bensinpriser.
– Den går väldigt bra när den går bra. Men ibland tycker jag inte att den går bra, men den kommer i alla fall framåt, säger han.

Många svenskar ojar sig över stigande bränslepriser. Priset på en liter diesel ligger runt 25 kronor i dagsläget vilket är bland de högsta literpriserna i världen. Bensinpriset ligger strax under 19 kronor litern på lördagen. De skenande priserna har fått vissa att tänka om. En av dem är Gunnar Persson i Kilafors som byggt om sin vita Mercedes till en gengasbil.

Gengasbil i Karl Bertil Jonssons jul. Foto: SVT

Dagens ungdomar kanske inte känner till vad en gengasbil är. Under 40-talet, efter krigsutbrottet, körde svenskarna gengasbilar, vilket bland annat illustreras i den teckande filmen Karl Bertil Jonssons julafton. Gengasbilarna var populära då det var dyrt att importera petroleumbaserade drivmedel som bensin och diesel. Gengasen bildas vid ofullständig förbränning av trä, kol eller liknande.

Bilen som Gunnar Persson byggt om är från 1975.

– Cylinderfordret är utplockat och motorn är uppborrad. Nu är det inga foder i motorn och det sitter Volvokolvar i den. Det är B21-turbokolvar med överdimension. Kompressionen är sänkt, berättar han för Youtubekanalen Omställningsresan.

Bara förnybart

I Gunnar Perssons bil finns en vedtank i bakluckan där han fyller på med vedträn. Där tanklocket satt tidigare sitter ett luftintag och bränsletanken är ersatt av en uraskningslucka. Persson har lagt mycket jobb på bilen som går tyst när den körs fram på vägen. Bok ska vara bra att köra på, ek funkar inte lika bra, enligt Persson.

– Den går väldigt bra när den går bra. Men ibland tycker jag inte att den går bra, men den kommer i alla fall framåt. Med gengas så får man räkna med att den kan vara olika på olika dagar, beroende på hur härden är eller vad man har för ved, säger han.

Läs även: Elbils-SUV lanseras i höst – Polestar 3 landar på runt en miljon

Isabelle Eriksson

Reporter.
Tips mottages gärna!
isabelle.eriksson@bulletin.nu