E-handlare upplever stora problem med Klarnas reklamationshantering där kunder får ersättning trots avslag från butikerna. Resultatet blir att konsumenterna kan behålla både varan och pengarna samtidigt som företagen förlorar intäkter.
Systemet som slår mot företagare
Cecilia Blankens, vd för skovarumärket Blankens, har riktat skarp kritik mot betaltjänsten i flera Instagram-inlägg.
– Då har kunden både skon och pengarna och vi får lägga tid på att försöka övertala kunden om att skicka tillbaka skon, säger Blankens till Breakit.
Problemet förvärras då Blankens använder Klarna genom Shopify. När hon kontaktat Klarna har hon hänvisats tillbaka till Shopify utan att någon tar ansvar.
– Då finns det ingen att prata med. Man blir helt knäpp, säger hon.
Klarna lovar bättring
Klarna bekräftar för Breakit att man varit i kontakt med Blankens och tar kritiken på allvar.
– Det är jätteviktigt för oss att alltid lyssna på våra kunder och handlare. Vi kommer att fortsätta dialogen för att säkerställa att vi lär oss av våra misstag, säger Klarnas presskontakt Joel Hedin.
Enligt Klarna görs bedömningar av varje reklamation med information från både handlare och konsument, där en medarbetare med AI-stöd fattar det slutgiltiga beslutet.