Facebook noscript imageEfter E10 – snart kommer E20- och E30-bensin till Sverige
Nyheter
Efter E10 – snart kommer E20- och E30-bensin till Sverige
Nya bensinblandningar ska minska utsläppen av koldioxid. Foto: Pontus Lundahl/TT
Nya bensinblandningar ska minska utsläppen av koldioxid. Foto: Pontus Lundahl/TT

Den första augusti fasades den 95-oktaniga bensinen ut och ersattes med E10. Den innehåller tio procent etanol i stället för som tidigare fem procent.

Inom kort kommer bensinblandningen E20, med dubbelt så mycket etanol iblandad som E10. Många av dagens bilar klarar inte av den nya blandningen. De nya bränsleblandningarna kommer som en följd av en lag om reduktionsplikt. Där åligger det bensinbolagen att blanda in mer och mer biobränslen i drivmedel med fossil bas, som bensin och diesel.

Ökade priser

För den som fortfarande vill köra på fossila bränslen kommer kostnaderna att öka mer och mer. Dels spås bensinen öka i pris med 3,60 kronor per liter och dieseln med så mycket som 6,75 kronor per liter till år 2030 – det är före eventuella skattepåslag. Här har också oljepriset en inverkan på det totala priset.

Bilarna kommer att dra mer bränsle och priset kan stiga ytterligare då etanolen är dyrare att framställa än bensinen.

Tekniken saknas

De flesta bilar saknar i dag den teknik som behövs för att drivas på blandningar med 20 till 40 procent etanol i blandningen. De bilar som släpps på marknaden nu är endast godkända för E10 och kommer inte att kunna köras på E15 som kommer redan om tre år. Inom fyra år kommer sedan E20. 2030 kommer E30 ut på marknaden.

Det kan medföra att bilar som byggs idag kommer att vara tvungna att uppdateras redan om tre år för att kunna köra på bensinblandningen. Något som till exempel tillverkaren Volvo har med i manualerna för bilar tillverkade i år.

”Högre etanol än E10 (max 10 volymprocent etanol) är inte tillåtet”, skriver Volvo.

Volkswagen varnar också i sina manualer.

”Tanka endast bilar med bensinmotor med blyfri bensin resp. bensin med en maximal etanolhalt på 10 % (E10)”, skriver de,

”Skador på bilen eller driftproblem omfattas inte av tillverkarens garanti om felet har orsakats av E-bränsle med mer än 10 % etanol”, skriver biltillverkaren Kia.

BMW är ett av märkena som kommer att klara E25 eller bensin med 25 procent etanol i blandningen.

Svårt med syntetiskt innehåll

Det finns i dagsläget inte någon syntetisk biobensin, därför måste ökningen av biobränsle ske med etanol. Det gäller till dess att den typen av biobensin tas fram.

Utsläppen av koldioxid ska minska kraftigt till 2030. Regeringen har därför beslutat att bensinen som drivmedel måste släppa ut 28 procent mindre koldioxid till 2030. Diesel har ännu högre krav, den ska släppa ut 66 procent mindre koldioxid till samma år.

Miljödepartementet hävdar att problemet ska lösas genom att man blandar in biobensin i bränsleblandningen. Något som ännu inte finns på marknaden.

Läs även: Kan du köra på E10 nu när 95 oktan går i graven?

Tomas Hedlund