
39 procent av de som besökte Malmö under Eurovision Song Contest i maj skulle inte rekommendera en vän att besöka staden, enligt en turistekonomisk rapport som staden presenterade på måndagen.
– Det är siffran som sticker ut i rapporten. Hade de sett vår stad en vanlig vardag vet vi att siffran hade sett annorlunda ut, säger ordföranden för ESC Malmös exekutiva kommitté Johan Hermansson enligt Sydsvenskan och fortsätter:
– En vanlig vardag vinner Malmö allas hjärtan med sin öppenhet, attityd och lugn. Men det var inte vanliga dagar i Malmö och jag är så glad att vi mitt i all oro lyckades skapa fest och glädje, säger Johan Hermansson.
ESC i Malmö präglades av anti-israeliska demonstrationer, och inför tävlingen hade den israeliska säkerhetstjänsten NISA varnat israeler för att besöka staden med hänvisning till demonstrationerna.
Projektledaren Karin Karlsson menar emellertid att det var en vinst för både Malmö stad och demokratin att arrangemanget överhuvudtaget gick att genomföra, skriver Sydsvenskan.
– Jag tycker att evenemanget blev en vinst för demokratin. Vi visade att Malmö är duktiga på att klara svåra situationer och att vi kunde värna yttrandefriheten, säger hon enligt tidningen.
Malmö stad kan dessutom glädjas åt att turister beräktas ha konsumerat för 445 miljoner kronor under sitt besök i staden. Det kan jämföras med de 185 miljoner kronor som besökande turister konsumerade för när Malmö arrangerade ESC år 2013.