Twitteranvändare som är offentligt finansierade, det vill säga får ekonomiskt stöd av staten, har nu fått en märkning som syns i kontots beskrivning. Nyligen fick SVT:s Twitterkonto markeringen, så även statligt finansierade Sveriges Radio. Under tisdagen meddelade sistnämnda att man nu väljer att avsluta sin aktivitet på Twitter.
Nyligen fick statligt finansierade SVT och Sveriges Radio Ekot markeringar på Twitter som kategoriserade dem som ”offentligt finansierade”.
Markeringen, som syns i det aktuella Twitterkontots så kallade biografi, är till för att ge ytterligare kontext till vad kontot publicerar.
Under tisdagsförmiddagen meddelade dock Sveriges Radio att man väljer att lämna Twitter, enligt SR-bloggen. Orsaken är att man nu anser att Twitter under det senaste året har förändrats och ”fått minskad betydelse”, enligt Christian Gillinger, ansvarig för sociala medier.
Gillinger motiverar även beslutet med att endast sju procent av svenska folket dagligen vistas på Twitter.
– Vi har så klart noterat den senaste tidens turbulens kring plattformen och för oss är det till exempel oroande att Twitter minskat sin personalstyrka dramatiskt, säger Gillinger och konstaterar att även detta vägt in i beslutet.
Sveriges Radio slutar vara aktivt på Twitterhttps://t.co/m0ZmYkULBK pic.twitter.com/spbSCKHTee
— SR Ekot (@sr_ekot) April 18, 2023
Konton finns kvar
Både Sveriges Radios huvudkonto, samt Ekots konto, kommer att finnas kvar på Twitter, men markeras som inaktiva.
Trots att SR:s beslut om att lämna plattformen kommer i nära samband med att kontot fick en markering för offentlig finansiering ska orsaken inte ligga i markeringen.
– Frågan har också dykt upp om hur vi ser på att Ekot-kontot nu av Twitter märkts som “Publicly funded media”. Det tycker inte vi är några konstigheter, utifrån hur definitionen ser ut just nu, så är det en korrekt beskrivning av hur Sveriges Radio finansieras, säger Gillinger.
Även UR, Sveriges Utbildningsradio, har markerats med etiketten.
– Vi på UR diskuterar nu vad märkningen innebär för oss, och vi ser över vår närvaro på Twitter, berättade Mikaela Sonck, kommunikationschef på UR till DN tidigare i april.
Läs även: Public Service får märkning på Twitter.