Sedan 2016 har MTR drivit pendeltågstrafiken i Stockholms län på uppdrag av region Stockholms trafikförvaltning. I det avtal som nu gäller finns möjlighet att förlänga fram till 2030, vilket trafikförvaltningen nu meddelar inte är aktuellt. Därmed bryter Region Stockholm med MTR.
Sedan årsskiftet har pendeltågstrafiken i Stockholm präglats av försenade och inställda avgångar, ibland på grund av teknikstrul eller en tuff väderlek, men många gånger på grund av personalbrist.
Nu senast gick lokförare ut i strejk, detta efter att MTR:s beslut om att ta bort tågvärdarna började verkställas.
Sedan 2016 har tågföretaget drivit Stockholms pendeltågstrafik. Uppdraget förmedlades från Region Stockholms trafikförvaltning, där avtalet hade en option som gjorde det möjligt att fortstätta med MTR fram till 2030.
Trafikförvaltningen har nu beslutat om att optionen inte kommer att användas, vilket innebär att avtalet med MTR avslutas 2026.
– Sett till hela avtalsperioden har pendeltågstrafiken haft en god utveckling sedan MTR tog över 2016. Sedan i höstas har dock problemen varit stora och den utvärdering som vi genomfört visar att avtalet har brister som försämrar leveransen. Därför väljer vi att inte förlänga avtalet, säger David Lagneholm, förvaltningschef vid trafikförvaltningen och vd för SL, i ett pressmeddelande.
Arbetet med att upphandla en ny operatör för pendeltågstrafiken inleds därmed inom kort. MTR kommer under den resterande perioden där avtalet fortsatt gäller att driva pendeltågstrafiken.
– Stockholmarna behöver och förtjänar en kapacitetsstark och pålitlig pendeltågstrafik, säger David Lagneholm. Vi har i dialog med MTR understrukit vikten av att pendeltågen går stabilt och punktligt, och vi ser också att det vidtas bra och trovärdiga åtgärder för att säkerställa detta.