
Stockholms pendeltågstrafik har blivit 35 procent dyrare sedan SJ tog över driften från MTR. Kostnadsökningen på över en miljard kronor är mer än dubbelt så hög som vad SL först räknade med.
När SJ tog över pendeltågstrafiken från MTR den 1 mars 2024 räknade SL med en kostnadsökning på omkring 414 miljoner kronor extra. Nu visar verksamhetsberättelsen för 2024 att notan blev betydligt högre – hela 1 064 miljoner kronor, rapporterar Mitt i Stockholm.
Skenande driftskostnader
Det så kallade nödavtalet med SJ, som baseras på löpande räkning, har resulterat i en kostnadsökning på 35,4 procent jämfört med tidigare operatör MTR. Enbart drift och underhåll står för 216 miljoner av ökningen, medan även inflationen bidrar till de ökade kostnaderna, enligt uppgifter från verksamhetsberättelsen.
Upphandling och framtidsutsikter En ny upphandling pågår för det långsiktiga kontraktet som ska träda i kraft i mars 2026. SJ har redan meddelat att de inte kommer delta i upphandlingen på grund av för stora ekonomiska risker, skriver Mitt i.
– MTR var billigare, men då hade vi missnöjda resenärer, väldigt mycket inställd trafik och en stor fordonsbrist, kommenterade SL:s pressansvarige Claes Keisu till Mitt i under förra året.
När nya besparingar planeras protesterar vänstern. Regionrådet Anna Sehlin (V) ifrågasatte i december 2024 om fortsatta besparingar är möjliga:
– Kanske har vi nått en gräns där det inte går att spara mer pengar genom upphandling, om man ska kunna bedriva trafik på ett bra sätt, säger hon till Mitt i.