Facebook noscript imageElsparksjätten Voi går med storförlust
Ekonomi
Elsparksjätten Voi går med storförlust
Voi gör nästan en miljard i förlust för 2021. Foto: Stina Stjernkvist/ TT
Voi gör nästan en miljard i förlust för 2021. Foto: Stina Stjernkvist/ TT

Svenska Voi är en av nyckelspelarna i branschen, och har enligt senaste årsredovisningen lyckats öka sin omsättning med 140 procent. Bolaget gör dock nästan en miljard i förlust, samtidigt som regeringen vill förbjuda fordonen på trottoarer och gångbanor.

Voi är ett av de största bolagen inom den tillväxtbranschen för uthyrning av elsparkcyklar, och hade liksom många andra bolag stora finansiella problem under pandemiåret 2020, med en omsättning på blygsamma 387 miljoner kronor och en tillväxt endast på 22 procent, rapporterar Svenska Dagbladet.

I slutet av förra året meddelade bolaget dock att de säkrat en dryg miljon från investerare och siktade på att låta sig introduceras på börsen. 2021 gick det nämligen väsentligt bättre med tillväxten, den nya årsredovisningen visar en omsättning på 927 miljarder kronor vilket utgör en ökning på hela 140 procent, och antalet åkturer på bolagets elsparkar ökade med det tredubbla jämfört med 2020.

Dock fördubblades även bolagets rörelseförlust, som för 2021 uppgick till hela 927 miljoner kronor.

Förbud mot elsparkcyklar på gångbanor

Branschens framtid är dock delvis avhängig politiska beslut. Elsparkcyklarnas vara eller icke vara har skapat diskussioner de senaste åren, dels på grund det trafikfarliga sätt de ibland framförs, men inte minst därför att de inte sällan slängs på trottoarer där de hindrar framkomsten för exempelvis barnvagnar, äldre eller handikappade.

Regeringen har föreslagit ett förbud mot elsparkcyklar på trottoarer och gångbanor, som ska träda i kraft redan 1 september.

– Att elsparkcyklar kör fort på gångbanor har varit ett stort problem i många städer. Nu är det slut med det. Tillsammans med parkeringsförbudet kommer det här förslaget förbättra framkomligheten och säkerheten för alla som går på våra gångbanor, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande igår.

Läs även: Nytt förbud mot elsparkcyklar: ”Nu är det slutlekt”

Ofer Maimon Gralvik

Krönike- och debattredaktör samt ansvarig utgivare.

debatt@bulletin.nu