Billigare diesel, sjunkande råvarupriser och stärkt krona. Många faktorer borde tala för prissänkningar i mathyllorna framöver, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. Men han tror inte att det blir verklighet.
2023 ökade matpriserna i snitt 5,2 procent, enligt Matpriskollen, som följt utvecklingen på över 30 000 jämförbara varor som svensken oftast stoppar i kassen.
– Men det går inte att jämföra takten med 2022 när kriget och pandemins effekter slog till för fullt, säger Ulf Mazur.
Rekordåret 2022 låg samma siffra på hela 15,4 procent. Under fjolårets första månader gjordes nya toppnoteringar i prishöjningar fram till våren. Då tog det plötsligt tvärstopp.
Tryck efter ministermöte
Orsakerna är många, men det går inte att blunda för att det inträffade samtidigt som finansminister Elisabeth Svantesson (M) kallade till sig de stora svenska matjättarna, konstaterar Ulf Mazur.
– Jag tror att det påverkade, men att det uppmärksammades så i media och blev en stor sak hade ännu större påverkan. Det blev ett stort tryck, så visst sjutton hade det en effekt.
Fjolårets raket i hyllan blev olivoljan som stack upp hela 30 procent i pris jämfört med 2022. Förklaringen var en utbredd torka i Spanien. En annan vara var juicen, som blev dyrare på grund av förstörda apelsinodlingar i Brasilien och Florida.
– Sådant kommer vi att få vänja oss med. Det kommer bli prisförändringar på produkter när det händer saker, säger Ulf Mazur.
Förväntningar på sänkningar
Framöver finns det samtidigt många saker som pekar åt rätt håll. Att dieselpriset går ner, råvarupriser sjunker och att den svenska kronan stärkts öppnar för att många produkter borde kunna sänkas i pris, menar Ulf Mazur. Likaså om räntorna börjar sjunka tillbaka, vilket många bönder ser fram emot.
– Konsumenterna förväntar sig att det ska komma sänkningar när saker börjar gå åt rätt håll, säger han.
Men att det blir verklighet under året är trots det långt ifrån självklart.
Många producenter har behov av fortsatta höjningar. Enligt Ulf Mazor vill även kedjorna sannolikt täcka upp för andra omkostnader, som ökade personalkostnader och dyrare hyror, som minskat deras marginaler.
– Därför finns det en risk att det inte kommer att synas i slutändan. Det är lättare att höja priset än att sänka det på en vara.
fakta
Varorna som ökade och minskade mest under 2023
Produkterna som blev dyrare | Förändring | Produkterna som blev billigare | Förändring |
Olivolja | 29,7% | Chiafrön | −12,8% |
Rostad Lök | 25,1% | Keso | −12,3% |
Mjölmix | 23,1% | Gräddfil | −8,1% |
Bönor | 20,7% | Smör | −7,9% |
Socker | 20,7% | Créme Fraiche | −7,8% |
Salta Pinnar | 19,7% | Mjölk | −7,3% |
Blomkål & Broccoli | 19,3% | Ost, skivad | −7,3% |
Päron | 18,6% | Kvarg | −7,3% |
Öl 2,8% | 18,2% | Fruktmix & Bärmix, smoothie | −7,2% |
Pulvermos | 17,9% | Ost, klassiker och vällagrad | −7,1% |