Ikea och H&M håller sin verksamhet i gång i Ryssland trots omvärldens starka reaktioner på invasionen – ett val som kan stå dem dyrt, enligt varumärkesexperten.
– De bör fundera över vilka värden de vill förknippas med, säger Eva Ossiansson.
Sanktionerna från Europa och USA är ett sätt att ”svälta ut” den ryska ekonomin för att markera att det Ryssland gör i Ukraina inte tolereras av omvärlden. Det har redan fått omfattande konsekvenser, och i veckan har flera svenska företag meddelat att de stoppar eller pausar sin verksamhet i Ryssland.
Men de svenska flaggskeppsföretagen H&M och Ikea håller öppet som vanligt. Inget av företagen vill uttala sig eller svara på intervjufrågor, båda företagens pressavdelningar svarar kortfattat TT via mejl. H&M skriver: ”Våra butiker i Ryssland är öppna, vi avvaktar att uttala oss ytterligare”.
Personal och leverantörer i Ryssland
Ikea skriver att varuhusen i krigsdrabbade Ukraina har stängts, med hänvisning till personalens säkerhet. Men i Ryssland är de öppna och Ikea skriver att företaget känner ansvar både för sin personal och sina underleverantörer.
Fast de öppna butikerna kan stå Ikeas och H&M:s varumärken dyrt, enligt Eva Ossiansson, doktor i ekonomi vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och specialist på varumärken.
– De bör ställa sig frågan vilka värden och ställningstaganden som de vill förknippas med, säger hon.
Nu råder sådan enighet i hela västvärlden om att stötta Ukraina och stå upp för demokrati och mänskliga rättigheter, och sanktionerna och vapenleveranserna från EU innebär en mycket skarp markering mot Ryssland, konstaterar hon.
– Det här berör oss alla in i själen. Vi tänker på vad vi kan göra för att hjälpa till. Sanktionerna borde säga något till företagen, säger hon.
Hon tror att kunder och människor i västvärlden kommer att reagera på att företagen kör på som vanligt, det har redan synts sådana reaktioner i sociala medier. För H&M:s del är det inte första gången, konstaterar hon.
– Där finns en bubblande debatt om H&M, folk kan tänka ”inte nu igen”. Ikea däremot vill vara det goda företaget som finns naturligt i människors liv, de har haft en kampanj som hette ”där livet händer”. Nu händer livet i Ukraina.
Avvaktar
Ikea har sagt i sitt mejl till TT att de avvaktar utvecklingen. Men Eva Ossiansson tror att deras varumärke ändå kan skadas av senfärdigheten.
– Vad ska de vänta på? Att Ryssland tar över Ukraina och de kan fortsätta sin verksamhet? Frågan är hur länge de kan vänta.