Lyxskomärket Christian Louboutin har till del köpts upp av familjen Agnelli. Exor, industridynastins bolag, har nyligen investerat 541 miljoner euro för 24 procent i det franska lyxmärket vars signatur är stiletto-skor med röda sulor.
Agnelli-transaktionen värderar det 30 år gamla lyxmärket till totalt 2,3 miljarder euro. Genom denna transaktion får Exor också rätt att utnämna två av sju ledamöter i styrelsen, skriver Financial Times.
Investeringen följer på Exors köp i december av majoriteten i det kinesiska lyxmärket Shang Xia som också delägs av Frankrikes lyxmärke Hermès. Detta signalerar att familjen Agnelli satsar alltmer på lyxsektorn. Det är en sektor som domineras av familjerna Arnault, Pinault och Rupert genom deras bolag LVMH, Kering och Richemont.
En klassisk Louboutin-sko kostar mellan 5 000 och 7 000 kronor. Butiken Savannah i Stockholm, den enda butiken som säljer Louboutin i Sverige, upplyser om att deras dyraste Louboutin-sko kostar uppåt 10 000 kronor. Men i princip kan Louboutin-skor kosta hur mycket som helst.
Louboutin-skorna bärs av kungligheter och Hollywoodstjärnor, Lady Gaga och den norska kronprinsessan Mette Marit och många flera. Louboutin har tackat nej till flera erbjudanden, bland annat från LVMH som är världens största lyxgrupp, mätt på omsättningen.
Louboutins skor piratkopieras ofta och därför har skaparen Christian Louboutin varumärkesskyddat skon. Han har bland annat varumärkesskyddat sitt namn, sin logotype och den röda färgnyansen ”China red” på skornas yttersula.
Agnellis förvärv sker efter att lyxbranschen genomgått något dystrare tider. Försäljningen i den bredare lyxsektorn minskade förra året på grund av restriktioner för det internationella flygandet och nerstängningar i olika länder. Försäljningen gick ner med cirka 22 procent 2020 för att nå 217 miljarder euro globalt och därmed ligga på samma nivå som 2014.
TEXT: Margaret von Platen