
Bränder fortsätter att rasa på två fartyg som kolliderat på Nordsjön, men elden tros vara under kontroll. Fartygen har skilts åt och ett av dem tros vara på väg att sjunka. En försvunnen besättningsman antas vara förolyckad.
– Vår arbetshypotes är ledsamt nog att sjömannen är avliden, säger Storbritanniens biträdande transportminister Mike Kane i parlamentet i London.
En stor sökinsats efter den saknade mannen blåstes av under sen måndagskväll.
Bränder rasar fortfarande på bägge fartyg, även om lågorna på den svenskägda oljetankern Stena Immaculate uppges ha lagt sig till stor del. Containerfartyget Solong brinner desto mer, har ”separerat” från det andra fartyget och driver sakta söderut, enligt den brittiska kustbevakningen.
Om Solong håller sig flytande så lär fartyget inte nå land i närtid, bedömer kustbevakningen enligt Mike Kane:
Kustbevakningen bedömer att det är osannolikt att fartyget förblir flytande.
”Förstår inte”
Stena Immaculate var inhyrd av USA:s militär och låg för ankar i Nordsjön när den rammades av Solong på måndagen. En stor tank med flygplansbränsle punkterades, vilket har bidragit till de allvarliga bränderna – och väckt farhågor om stora utsläpp vid Englands norra kust.
– Jag förstår inte hur två så stora skepp kunde kollidera, säger Paul Lancaster, som själv är tidigare sjöman och bor i närbelägna Grimsby.
– De måste ha haft jättelika maskinproblem.
En talesperson för den brittiska regeringen meddelar att det i detta läge inte finns något som tyder på att någon orsakat olyckan med vilje.
Stena Immaculate hade 220 000 fat jetbränsle till USA:s militär i lasten. Solong sades vara lastad med den giftiga kemikalien natriumcyanid, men ägaren meddelar på tisdagen att så inte var fallet.
Larmats om miljön
På kusten har en stor insats inletts, dels för att föra Stena Immaculate tryggt i hamn och dels för att begränsa konsekvenserna för miljön.
Bland andra miljöorganisationen Greenpeace har varnat för miljöeffekterna.
– Vi är extremt oroade över de många giftrisker dessa kemikalier kan innebära för det marina livet, säger Paul Johnston som är knuten till Greenpeace vid Exeter University.
Alla fartygsrörelser i floden Humbers stora mynningsvik, öster om Leeds i England, har pausats.
I fartygets besättningar ingick drygt 35 personer. De flesta kunde räddas, men minst en person saknas alltså fortsatt.