Facebook noscript imageFiasko-vd:ns ånger: ”Borde förmodligen ha dragit i bromsen”
Ekonomi
Fiasko-vd:ns ånger: ”Borde förmodligen ha dragit i bromsen”
Fiasko för vd Peter Carlssson. Foto: Christine Olsson/TT
Fiasko för vd Peter Carlssson. Foto: Christine Olsson/TT

När BMW i juni bröt miljardkontraktet med Northvolt startade en kedjereaktion som slutade i konkursskydd. Det svenska bolaget hade missat leveranstiderna med tre år och när luften gick ur elbilsbubblan försvann över 100 miljarder svenska kronor på några månader rapporterar Bloomberg. Nu uttrycker avgående vd:n Peter Carlsson ånger.

BMW:s besked om det avbrutna kontraktet värt flera miljarder kronor kom som en chock. Northvolt skulle inte kunna leverera batterierna förrän 2026 - långt efter att BMW:s nuvarande elbilar redan slutat tillverkas.

Efter BMW:s avhopp rasade allt, rapporterar Bloomberg.

Av de över 100 miljarder som investerare pumpat in återstår idag bara drygt 300 miljoner kronor i kassan. Storägaren Goldman Sachs tvingas nu skriva ned sin investering med närmare 10 miljarder kronor.

När krisen blev akut vände sig Northvolt till både svenska och tyska staten för räddningspaket men fick nej från båda. Det enda stödet kommer från Scania som går in med ett nödlån på 1,2 miljarder kronor till ockerräntan 16 procent.

Elbilsmarknaden kollapsar

I augusti kom nästa slag när Volkswagen, som äger 23 procent av företaget, drog sig ur alla räddningsförsök. Volkswagen har själva tvingats till historiska produktionsstopp i Tyskland på grund av vikande elbilsförsäljning.

– I denna senaste finansieringsrunda meddelade VW i princip att de inte kan fortsätta att kapitalisera oss, säger avgående vd Peter Carlsson till Bloomberg.

Han erkänner att han misslyckats.

– Jag borde förmodligen ha dragit i bromsen tidigare på vissa av expansionsvägarna, säger han.

Tvingas till USA-konkurs

Under torsdagen ansökte Northvolt om konkursskydd enligt Chapter 11 i USA. Processen innebär att företaget får andrum från sina skulder medan det försöker omstrukturera verksamheten. Bland skulderna finns ett konvertibelt lån från Volkswagen på 3,6 miljarder kronor som förfaller i december 2025.

Northvolt behöver nu få in 13 miljarder kronor för att överleva. Som en sista utväg har konsultfirman Hilco Global anlitats för att förbereda en eventuell försäljning av tillgångarna om ingen ny finansiering hittas.

Pelle Zackrisson

Pelle Zackrisson är före detta chefredaktör för Bulletin, vilket han var under 2025.

Han har tidigare även jobbat inom bland annat Mittmedia (numera Bonnier Local News), på Sveriges Radio, Riks och Nyheter Idag.