Facebook noscript imageFoodora vill stöpa om marknaden för hemleveranser
Ekonomi
Foodora vill stöpa om marknaden för hemleveranser
Hans Skruvfors.
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Hans Skruvfors. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Sverigechefen Hans Skruvfors kliver upp ett pinnhål och blir Nordenchef för Foodora. 
– I andra länder är det en katastrof att inte få sin vara levererad inom ett par timmar. I Sverige är vi nöjda om den kommer inom två dagar”, säger han till di digital.  

Hans Skruvfors blev Sverige-vd för Foodora för ett år sedan, men redan nu blir han chef för Sverige, Norge och Finland. 

I dag är runt 300 butiker anslutna till plattformen, däribland Teknikmagasinet, Pocket Shop och Indiska, men även ett flertal Ica-butiker.

I oktober lanserades även livsmedelsbutiken Foodora Market på Södermalm i Stockholms innerstad, där kunderna kan beställa hem matvaror och andra nödvändigheter.  I samband med öppnandet av Foodora Market startade bolaget ett samarbete med poddtaxibolaget Bzzt. 

– Omställningen är fascinerande, att ta en plats i 'last mile'-branschen. Vårt huvudben kommer alltid att vara mat, men vår 'q-handel' är början på någonting stort. I andra länder är det här vardag. Där är det en katastrof att inte få sin vara levererad inom ett par timmar – i Sverige är vi nöjda om det kommer inom två dagar och vi kan hämta det på posten, säger Hans Skruvfors till di digital.

Foodora anställer sina bud med tillsvidare- och visstidsanställningar. Bolaget har drygt 3 000 anställda i Sverige med 104 nationaliteter, varav merparten tar sig fram på cykel. Huvudspråken är engelska och svenska. Att behärska engelska är ett krav.

Det har rapporterats om dåliga löner och en stressig arbetsmiljö med arbetsskador.

Foodora ägs av tyska Delivery Hero med svensken och medgrundaren Niklas Östberg som vd och finns i 200 svenska städer. Bolagets aktiekurs har stigit mycket kraftigt.

TEXT: Nyhetsredaktionen

 

Nyhetsredaktionen