Förbifart Stockholm kan bli försenat – och mycket dyrare
Förbifart Stockholms tunnelbygge pågår. Här vid ingången till tunneln vid Kungens kurva. Foto: Fredrik Persson/TT
Den som väntat på att köra på den underjordiska leden mellan Kungens Kurva och Häggvik lär få vänta ännu längre. Projektet riskerar att bli försenat och betydligt dyrare än beräknat.
Förbifart Stockholm är ett efterlängtat bygge för att minska trafiken som varje dag går genom huvudstaden. Den underjordiska tunneln är drygt två mil lång och går från Kungens Kurva, söder om Stockholm, till Häggvik, norr om staden.
Men nu riskerar bygget att bli försenat och betydligt dyrare än beräknat, rapporterar branschaktuellt.se.
På grund av att det läcker in mer vatten än beräknat i tunnelsystemet har Trafikverket ansökt om ändring av tillståndet men fått avslag av Mark- och miljödomstolen.
Istället kräver Mark- och miljödomstolen att tunneln måste tätas ytterligare. Utan tätning kommer man att överskrida volymerna för bortledning av grundvatten som projektet har tillstånd för.
– Domstolen ifrågasätter Trafikverkets agerande när inläckaget ökade väsentligt i slutet av 2017. Trafikverket uteslöt redan då lining [tätning] trots att det framgår av tillståndet från 2014 att detta kan behövas. Stora kostnader hade kunnat undvikas om man hade förberett för lining, som är en etablerad teknik vid tunnelbyggnation i områden med höga värden, säger Anders Lillienau, rådman i Nacka tingsrätt.
Det nya kravet från domstolen innebär att projektet beräknas försenas med flera år, från 2030 till 2034. Dessutom beräknas tätningarna av tunneln att fördyra projektet med mellan fem och nio miljarder kronor.
Projektet Förbifart Stockholm har pågått sedan 2006.
Läs även: Klimataktivisterna skapar trafikkaos – flera dömda och kör fossildrivna bilar
Istället kräver Mark- och miljödomstolen att tunneln måste tätas ytterligare. Utan tätning kommer man att överskrida volymerna för bortledning av grundvatten som projektet har tillstånd för.
– Domstolen ifrågasätter Trafikverkets agerande när inläckaget ökade väsentligt i slutet av 2017. Trafikverket uteslöt redan då lining [tätning] trots att det framgår av tillståndet från 2014 att detta kan behövas. Stora kostnader hade kunnat undvikas om man hade förberett för lining, som är en etablerad teknik vid tunnelbyggnation i områden med höga värden, säger Anders Lillienau, rådman i Nacka tingsrätt.
Det nya kravet från domstolen innebär att projektet beräknas försenas med flera år, från 2030 till 2034. Dessutom beräknas tätningarna av tunneln att fördyra projektet med mellan fem och nio miljarder kronor.
Projektet Förbifart Stockholm har pågått sedan 2006.
Läs även: Klimataktivisterna skapar trafikkaos – flera dömda och kör fossildrivna bilar