
Forskaren Gabriel Heller Sahlgren kritiserar i en debattartikel i Expressen politiker och medier för att vilseleda svenska folket om skolans verkliga tillstånd – där elever med svensk bakgrund tillhör världens bästa. Det är elever med utländsk bakgrund som drar ned resultaten.
”Åttondeklassare med svensk bakgrund är nu faktiskt hyfsat nära toppnivåerna från 1995 i matematik – och är sensationellt nog i snitt bäst i världen utanför Ostasien i matematik och NO”, skriver Gabriel Heller Sahlgren, forskare vid Institutet för Näringslivsforskning.
Han anklagar politiker och medier för att medvetet dölja skolans framgångar.
”Man har, med få undantag, i stället försökt tiga ihjäl fakta”, skriver han.
Invandringen förklarar problemen
”Genom att förstora upp negativa utfall – som oftast har kunnat härledas till invandringspolitiken – och tona ned positiva utfall fortsätter politiker och medier att vilseleda det svenska folket”, skriver Gabriel Heller Sahlgren.
Han går särskilt hårt åt bilden av en skola i kris: ”Det är hög tid att medier och politiker slutar att förvilla oss. Elever med svensk bakgrund är bland de högst presterande i världen. Den svenska befolkningen är bland de högst presterande i världen. Och den svenska skolan är – trots de problem som kvarstår – bland de bästa i världen.”
”Elever med utländsk bakgrund presterar alldeles för dåligt”, konstaterar han och tillägger att det även finns ”stora skillnader mellan stad och land.”