Facebook noscript imageFörskolan blir skärmfri – forskare slår larm
Nyheter
Förskolan blir skärmfri – forskare slår larm
Skolminister Lotta Edholm (t v) och arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson håller en pressträff och presenterar en nyhet för att minska skärmtid i förskolan. Foto: Pontus Lundahl / TT
Skolminister Lotta Edholm (t v) och arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson håller en pressträff och presenterar en nyhet för att minska skärmtid i förskolan. Foto: Pontus Lundahl / TT

Regeringen ger Skolverket i uppdrag att revidera förskolans läroplan och ta bort kravet på användning av digitala verktyg. Forskningen visar på att ökad skärmtid hos unga har en negativ påverkan på deras hälsa och utveckling.
– Mer läsning och färre skärmar, helt enkelt att gå från skärm till pärm, säger Johan Pehrson (L).

Enligt förskolans nuvarande läroplan ska digitala verktyg användas som ett medel i förskolan. Regeringen vill ändra detta och prioritera en i huvudsak skärmfri förskoleutbildning med stöd av den senaste forskningen på området.

Skolverket får i uppdrag att revidera förskolans läroplan och ta bort kravet på användning av digitala verktyg.

– Det här kan bara brytas genom att vi ser till att ta fasta på den fakta som finns. Man lär sig läsa sämre med skärmar, man får svårare att koncentrera sig. Dessutom hämmas nyfikenheten och kreativiteten, säger Johan Pehrson (L), integrationsminister.

Johan Pehrson säger att regeringen och Liberalerna även satsat på fysiska böcker, samt bemannade skolbibliotek för att öka barns läslust.

– Skärmarnas apati är ett kaninhål rätt ner i underjorden för att förstöra barns dopaminsystem i stället för att sättas med en bok, säger Pehrson.

Regeringen har varit i kontakt med flera hjärnforskare på området och resultaten är nedslående – det blir mycket svårare för barn som konsumerar mycket tid framför skärmar att lära sig att läsa, räkna och skriva, vilket får konsekvenser för individen senare i livet.

Bidrar till koncentrationssvårigheter

Skolminister Lotta Edholm (L) har följt debatten i många år och är kritisk till införandet av digitala skärmar i förskolan utan någon närmare eftertanke och forskning som stöd.

– Det är allvarlig kritik som Karolinska institutet och Lunds universitet kommer med. Skärmar leder till sämre språkutveckling, försvårar inlärningen och bidrar till koncentrationssvårigheter.

Lotta Edholm nämner att forskningen visar på att det i princip är bortkastad tid för barn att sitta framför en skärm. Övriga negativa aspekter är även att barn rör sig allt mindre och blir passiva, vilket får många negativa följdeffekter.

– Målsättningen är betydligt färre skärmar i svensk förskola och de skärmar som används ska användas med vetenskaplig grund, säger skolminister Lotta Edholm.

Har Folkhälsomyndigheten kommit ut med nya riktlinjer gällande skärmtid bland barn och unga?
– Världshälsorgansitionen har gått ut med rekommendationer för länge sedan. Det har Sverige inte gjort. Regeringen har gett Folkhälsomyndigheten i uppdrag att komma ut med svenska rekommmendationer, säger Lotta Edholm (L) till Bulletin.

Det nya förslaget ska redovisas senast den 4 juni nästa år.

Läs även: Bombdåd i Hässelby och Huddinge – många evakuerade

Isabelle Eriksson

Reporter.
Tips mottages gärna!
isabelle.eriksson@bulletin.nu