Facebook noscript imageFortsatt tufft i bryggeribranschen – Systembolaget höjer priserna
Nyheter
Fortsatt tufft i bryggeribranschen – Systembolaget höjer priserna
Foto: Adam Ihse/TT
Foto: Adam Ihse/TT

I mars höjdes priserna med 1,4 procent, och fortsatt prishöjning kommer det att bli. Systembolaget flaggar för en prisökning på närmare 2 procent, men med vissa drycker kan det bli betydligt mycket högre än så.

Från och med den första september blir det dyrare att handla på Systembolaget. I snitt blir prisökningen närmare två procent, men för vissa drycker kan priserna bli betydligt högre än så.

– Räkna med att en burk öl blir en krona dyrare, säger Spendrups presschef Rose-Marie Hertzman till TT.

1,4 procent i september

Systembolaget justerar sina priser i mars och september varje år. I den senaste justeringen höjdes priserna på det ordinarie sortimentet med i genomsnitt cirka 1,4 procent. Då motiverades de ökade kostnaderna med att råvaror som malt och humle, men även aluminium och glas till förpackningar, blivit dyrare. Dessutom tillkommer det även dyrare energi och transporter.

– För oss i bryggeribranschen har det varit en extremt tuff period, inte bara för de svenska bryggerierna, alla drabbas ju av efterdyningarna av pandemin och sedan det här förskräckliga kriget i Ukraina, säger Rose-Marie Hertzman.

Undvika hamstring

Priserna kommer dock att skilja sig mellan olika produkter. Exakt hur stor ökningen är på specifika produkter och kategorier hemlighålls av Systembolaget. Detta eftersom de ”inte vill bidra till hamstring av varor som eventuellt kommer att bli dyrare”.

Att flera öl- och vinsorter kommer att bli dyrare står dock redan klart.

Även Carlsberg flaggar inför kommande prisökningar på sina produkter.

”I världen och i Sverige ser vi nu historiska kostnadsökningar samtidigt som inflationen ökar kraftigt. De accelererande kostnadsökningarna berör alla Carlsberg Sveriges produktions- och distributionskostnader. Detta sammantaget gör att våra priser kommer att påverkas. Hur mycket och när är en dialog vi har med våra kunder”, skriver bryggerikoncernen i ett mejl till TT.

Läs även: Ebba Buschs rasar mot instagramkonto: ”Sprider fake news”

Alex Alma

Reporter
alex@bulletin.nu