Facebook noscript imageFrölunda drar tillbaka nya klubbmärket
Sport
Frölunda drar tillbaka nya klubbmärket
Frölundas ordförande Mats Grauers vid presentationen av det nu skrotade klubbmärket. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Frölundas ordförande Mats Grauers vid presentationen av det nu skrotade klubbmärket. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Nytt klubbmärke – och massiv kritikstorm. Nu väljer Frölunda att dra tillbaka klubbmärket som presenterades i onsdags.
– Vi gjorde en felbedömning, säger ordförande Mats Grauers.

Presentationen av Frölundas nya klubbmärke möttes av en enorm kritikstorm.

Supportrarna var rasande och ansåg att märket var en stor besvikelse – och dessutom anklagades klubbmärket även för plagiat av bland annat den förra alpina stjärnan Frida Hansdotters klädmärkes logotype .

Det fick Frölunda att kalla till en ny presskonferens på fredagen för att ”klargöra ett och annat”.

”Medlemmarna har tolkningsföreträde”

Väl där meddelade ordförande Mats Grauers att Frölunda drar tillbaka klubbmärket som presenterades i onsdags – samt att arbetet med att hitta ett nytt sätts på paus.

– Våra medlemmar har visat att delaktigheten inte har varit tillräckligt stor. Medlemmarna har tolkningsföreträde, så med andra ord gjorde vi en felbedömning som inte såg till att det fanns en större delaktighet, säger Grauers på presskonferensen, innan han kommenterar anklagelserna gällande plagiat.

Två logotyper som det nu skrotade
förslaget har stora likheter med.
Logo: Frida Hansdotter och Fastighetsägarna.

– När vi skulle presentera det var vi väldigt noggranna med att kontrollera att det inte fanns loggor som skulle kunna vara liknande. Vi anlitade ett företag och fick svaret att det inte fanns något som liknande. Sedan fanns det åtminstone två (märken) som kunde anses väldigt snarlika, det gjorde oss besvikna efter vi lagt ner både pengar och tid på detta.

Hot mot personalen

Utöver fansens missnöje och anklagelserna gällande plagiat finns det ytterligare ett skäl till att Frölunda dragit tillbaka det nya klubbmärket.

Personer inom föreningen fick under torsdagen ta emot hotfulla telefonsamtal, sms och mejl – vilket bidrog till att situationen med det nya klubbmärket blev ohållbar.

– Jag blir heligt förbannad, man gör inte så mot den organisationen som jag leder. Det här är ett stort problem i idrotten. Ha åsikter, älska laget, men gå inte över gränsen. Det finns till och med anhöriga som blandats in i detta, säger Grauers.

”Frölunda HC var förberett på att ett nytt klubbmärke skulle skapa skarpa reaktioner, för och emot – vilket de senaste dagarna med all önskvärd tydlighet har visat.
Debatten i media och på sociala kanaler har varit intensiv och högljudd, vilket vittnar om ett enormt engagemang för Frölunda HC.
Under torsdagen förändrades tonläget gradvis och det nya klubbmärket förknippades med symboler från 1930-talets Tyskland – en liknelse föreningen beklagar och kraftfullt tar avstånd från”, skriver klubben på sin hemsida.

Supportrarnas förslag

Supportrarnas favorit som delas på sociala medier.
Foto: Twitter

Ett nytt förslag till klubbmärke, som ratades av Frölunda vid ett tidigare tillfälle har blossat upp som supportrarnas stora favorit till nytt klubbmärke. Även hockeyjournalister har förordat det förslaget.

Frölunda har aviserat att de ska byta klubbmärke till nästa säsong, eftersom indianen i det nuvarande klubbmärket blev ifrågasatt under BLM-rörelsen 2020. De skulle ha bytt till den här säsongen, men arbetet med att ta fram det nya tog för lång tid. När det nya klubbmärket presenteras är ännu inte klart.

Ikonen gillade inte klubbmärket

Klubbikonen Henrik Lundqvist gillade inte det nya förslaget. Så här sa han i TV4-programmet ”Efter fem”.

Läs även: Så hyllas Henrik Lundqvist i New York i natt