
Efter att MKB erbjudit sina hyresgäster tio procents rabatt på decemberhyran växer kritiken mot bostadsbolaget. Hyresgäster vittnar om kalla lägenheter och kraftiga hyreshöjningar, samtidigt som bolaget meddelar att årets kostnader blivit lägre än budgeterat, skriver Sydsvenskan.
MKB:s nyligen utlovade julklapp på tio procents hyresrabatt har väckt starka reaktioner bland bolagets hyresgäster. Den tillfälliga rabatten, värd totalt 30 miljoner kronor, ses av många som ett hån mot de som dagligen kämpar med kyla i sina lägenheter.
Fryser trots rekommenderad temperatur
– Det ska inte vara under 20 grader i lägenheterna, det är rekommendationen från Folkhälsomyndigheten och det följer vi, säger Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB till Sydsvenskan.
Men verkligheten ser annorlunda ut för många hyresgäster. Trots att MKB:s centrala mätsystem visar godkända temperaturer, rapporterar boende om drag från fönster och springor som gör lägenheterna obehagligt kalla.
Kraftiga hyreshöjningar väcker ilska
”Ensamstående förälder och hyr en tvåa av MKB för 8000kr. Rabatten på 10% ger 800 kr mindre hyra i december. Det är piss i Mississippi jämfört med senaste årens höjningar på 15,2%”, skriver en upprörd hyresgäst i Sydsvenskans kommentarsfält.
Kritiken handlar inte bara om temperatur. Hyresgästerna pekar på de senaste årens kraftiga hyreshöjningar: 5,0 procent 2023, 5,7 procent 2024 och ytterligare 4,5 procent 2025. Detta samtidigt som underhållet enligt många har försämrats.
AI styr värmen
MKB försvarar sig med att bolaget använder AI-styrning för att optimera värmen i fastigheterna.
– Vi jobbar med optimering hela tiden. Optimeringen består av att vi med hjälp av AI-styrning jämnar ut temperatursvängningarna i en fastighet, förklarar Söderström.
Många hyresgäster menar dock att det kommunala bostadsbolaget prioriterar vinst framför de boendes välbefinnande, något som strider mot bolagets samhällsansvar.