Under söndagen testkörde Trafikverket ett fullastat 838 meter långt tåg på sträckan mellan Malmö och Frövi i Örebro. Testkörningen gjordes för att se om järnvägen klarar av längre, tyngre och större godståg.
Ett 72 vagnar långt godståg färdades under söndagen mellan Malmö och Frövi, Örebro. I dag tillåts endast 630 meter långa tåg att färdas på banorna och Trafikverket testar därför om järnvägen klarar av tyngre och längre tåg så att lastkapaciteten ökas och transporten blir mer hållbar.
– Att köra längre tåg ger ett avsevärt lyft för den klimatsmarta järnvägen. Det är kostnadseffektivt och möjliggör konkurrens med lastbil på en extremt konkurrensutsatt marknad, säger Michel Gabrielsson projektledare på Trafikverket.
2 024 ton tungt
Det 4-axliga loket körde under söndagen 72 vagnar med en sammanlagd vikt på 2 024 ton mellan start och mål och kom upp i en hastighet av 120 kilometer i timmen. Vagnarna bestod av 24 ledade kombivagnar och 48 påhängsvagnar och var fullastade med varor från en stor svensk matvarukedja.
En liknande testkörning skedde för ett år sedan mellan Maschen, Tyskland och Malmö. Då gick transporten i 100 kilometer i timmen och drogs av ett 6-axligt lok.
Till 2050 väntas godstransporterna ha ökat med 80 procent inom EU. Trafikverkets testkörning är därför ett led i att uppnå både de globala och nationella klimatmålen.
Trafikverket kommer att fortsätta testerna och göra försök med ännu längre tågset och köra i högre hastigheter.
Läs även: Porsche tog sig in i Guinness Rekordbok – på svensk mark