Internationella Engelska Skolan stoppas från att starta fyra nya skolor. Anledningen är att skolan tydligare måste redovisa sina elevprognoser, något de inte behövt tidigare. Skolinspektionen stramar därmed till reglerna.
– Det kan ha varit en glidning som vi behöver strama upp, säger Liselotte Fredzell på Skolinspektionen.
Internationella Engelska Skolan, IES, hade planerat att expandera och starta fyra nya skolor i Göteborg, Norrtälje, Huddinge och Upplands Bro.
Men Skolinspektionen har satt stopp för planerna trots att det första spadtaget i Norrtälje redan tagits. Anledningen till att Skolinspektionen nekat Engelska skolan att bygga ut är att skolan inte haft en tillräckligt tydligt elevprognos. Istället har skolan hänvisat till sina köregistreringar. Elevprognosen hänger i sin tur ihop med skolans förutsättningar att få ihop en god ekonomi, vilket också spelat in i besluten.
”Det är den som ansöker om tillstånd för en fristående skola som ska visa att förutsättningar att följa de föreskrifter som gäller för utbildningen finns. Det är alltså den som söker som ska visa att de får ett tillräckligt elevantal och det ska vara ett riktat intresse för den aktuella skolan och de aktuella årskurserna i den aktuella kommunen”, skriver Carin Clevesjö enhetschef på Skolinspektionen till Bulletin.
Otillbörligt gynnande
Enligt DN har flera skolkoncerner riktat ett missnöje mot att Engelska skolan haft ett otillbörligt gynnande tidigare.
”Vi behöver ständigt arbeta för likvärdighet i vår tillståndsprövning och våra beslut, det gäller oavsett vem som ansöker om tillstånd. Vi kommunicerar det genom att vår instruktion om hur man ansöker, vår ansökningsblankett och tillfälle att komplettera uppgifter”, skriver Carin Clevesjö.
Internationella Engelska Skolan har ännu inte bestämt sig för om de ska förnya sina ansökningar till Skolinspektionen eller överklaga besluten till förvaltningsrätten. IES har tre veckor på sig att överklaga.
Läs även: Engelska skolan vill införa betyg i fyran