Gängkriminella utsätter allmänheten för stor fara i trafiken. Riksförbundet M Sverige menar att de krävs ny lagstiftning mot drograttfylla och grova hastighetsöverträdelser för att minska risken för dödsolyckor.
Gängkriminella är en livsfara i trafiken och personer med kriminell bakgrund begår grova trafikbrott. För att minska risken för dödsolyckor krävs ny lagstiftning, menar Riksförbundet M Sverige, skriver TT.
– Dessa personer uppträder ytterst ansvarslöst i trafiken. Det handlar bland annat om vansinneskörningar, drograttfylleri, olovlig körning och framförsel av stulna bilar. De kriminella använder också vägnätet för att ta sig till och från en brottsplats och för transporter av vapen, narkotika eller stöldgods, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Bland annat polisiära trafikinsatser har visat sig vara en effektiv metod för att bekämpa gängkriminaliteten.
– Det är i sig viktigt att stävja trafikbrotten, men ett brott kommer sällan ensamt. Genom trafikinsatser mot dessa fenomen kommer polisen inte sällan över också stöldgods, narkotika, vapen och efterlysta personer. Tyvärr har antalet polisiära nykterhets- och hastighetskontroller minskat kraftigt över tid. Det behövs fler poliser på vägarna, Gunnarsson.
Danmark höjer straffet
I Danmark har straffet höjts från böter till fängelse för de personer med de allvarligaste hastighetsöverträdelserna. Fängelsestraffet kan sträcka sig från sex månader till tio år, eventuellt till och med livstid, beroende på brottets allvarlighetsgrad.
Polisen i Danmark har även rätt att konfiskera bilar och andra fordon i samband med grova trafikbrott. Lagen infördes för att bättre kunna komma åt unga livsstilskriminella män som begår trafikbrott.
– Lagstiftningen måste anpassas efter den nya verkligheten även i Sverige. Det behövs skärpta straff för upprepade trafikbrott, grovt rattfylleri och extrema hastighetsöverträdelser. Polisen bör få göra rutinmässiga prov för narkotika utan krav på misstanke om brott och få möjlighet att konfiskera fler fordon. Det senare skulle vara verksamt även mot de som återkommande kör utan körkort eller systematiskt kör fordon registrerad på annan person.
– Vägarna måste vara en trygg plats för alla som behöver bilen för arbete, fritid eller för att nyttja samhällsservice. Föräldrar ska kunna känna sig trygga att cykla med barnen i sommar. Därför måste hänsynslösa förare tas ur trafiken, säger Tony Gunnarsson.
Läs även: Storstrejk hotar Arlanda – incheckat bagage kan lämnas hemma