
Det klassiska bilmärket Jaguar har sadlat om till att enbart satsa på elbilar. Nu sågas en ny reklamfilm för bilmärket för att vara ”woke”. ”Säljer ni bilar?” frågar sig Tesla-ägaren Elon Musk.
Jaguar är ett klassiskt brittiskt bilmärke med anor från 1935 vars lyxiga sportbilar tillverkas i Whitley utanför Coventry i mellersta England. Sedan 2008 ägs det av indiska Tata Motors.
På senare tid har man emellertid uppdaterat sitt gamla varumärke med en ny logotyp. Dessutom har man meddelat att man övergår till att enbart sälja elbilar med en mycket hög prislapp, något som bilsajten Carup tidigare rapporterat om.
I takt med förändringarna har den ikoniska sportbilstillverkaren även släppt en ny reklamfilm. I filmen syns åtta modeller excentriskt klädda i färggranna futuristiska utstyrslar stiga ut från en gul port till en rosa-violett värld. Någon bil syns emellertid inte till.
Copy nothing. #Jaguar pic.twitter.com/BfVhc3l09B
— Jaguar (@Jaguar) November 19, 2024
Omdömet: Kan inte fickparkera
På X är det flera som reagerar på reklamfilmen, som sågas för att vara ”woke”. En av dem är Tesla-ägaren Elon Musk.
”Säljer ni bilar?” frågar han i kommentarsfältet. Jaguar svarar jakande och bjuder in honom till Miami den 2 december där tanken är att företaget ska presentera sitt nya koncept.
”Go woke go broke”, kommenterar en annan användare, varpå Jaguar svarar: ”Go hard”.
”Ingen av de här människorna kan fickparkera”, skriver komikern Lou Perez i en kommentar gällande filmen.
Andra jämför biltillverkaren med öljätten Bud Light, som tidigare kritiserats för att driva en woke agenda i sin marknadsföring och förlorade stora marknadsandelar efter att ha inlett ett samarbete med influencern och transpersonen Dylan Mulvaney förra året. En som gör den jämförelsen är den brittiske politikern och Brexit-profilen Nigel Farage.
Utöver det är det flera som undrar varför ingen bil syns i Jaguars reklamfilm.
”Könskorrigering på arbetsplatsen”
Innan den uppmärksammade reklamfilmen har en företrädare för Jaguar uppgett att man ansträngt sig för att förändra sin egen företagskultur.
Vid en HBTQ+-gala förra månaden proklamerade Santino Pietrosanti, Jaguars chef för varumärkesstrategi, att man implementerat DEI* på arbetsplatsen, rapporterar New York Post.
– Vi har etablerat mer än 15 DEI-grupper som Pride, Kvinnor inom ingenjörskap och Neurodiversitet. Vi har lanserat viktiga policyändringar som till exempel ’könskorrigering på arbetsplatsen’ för att driva jämlikhet och stöd för våra medarbetare, där vi ser individualitet som vår superkraft, sade han bland annat i sitt anförande.
*DEI är en engelsk term som står för ”Diversity, Equity and Inclusion”. Översatt betyder DEI-rekrytering ungefär ”mångfaldsrekrytering”.