Annonsörer får nya möjligheter att spåra internetanvändare när Google nu godkänner användning av så kallad fingerprinting. Från och med den 23 feburari kan företag i Googles annonsnätverk använda tekniken som känner igen användare baserat på deras digitala ”fingeravtryck”.
– Det här innebär att annonsörer kan samla in ännu mer data, säger Peter Mackhé, medieexpert på intresseorganisationen Sveriges annonsörer, till TV4.
Mer omfattande spårning
Enligt TV4 fungerar fingerprinting genom att samla in information om bland annat användarens enhet, IP-adress, operativsystem och språkinställningar. Till skillnad från cookies, som kan nekas eller rensas bort relativt enkelt, finns det ingen enkel ”klicka här för att säga nej” till fingeravtryck.
– Det samlar fler datapunkter än kakor, säger Peter Mackhé.
Google motiverar beslutet med att man uppdaterat sina plattformspolicyer ”för att reflektera nya integritetsförbättrande tekniker som minskar risker och stödjer framväxten av nya kanaler som ansluten TV”, enligt företagets svenska pressavdelning.
Beslutet kommer i samband med att EU nyligen skrotat försöken att få till det så kallade eprivacy-direktivet, som påbörjades 2017 och var tänkt att skydda medborgarnas personliga data vid elektronisk kommunikation.
Fingerprinting gör det möjligt för företag att känna igen användare även om de byter webbläsare eller enhet, vilket väcker frågor om integritet och rätten att inte bli spårad.