Facebook noscript imageGymnasieeleverna bakom MatteMästarna vill förändra matteundervisningen
Fokus
Gymnasieeleverna bakom MatteMästarna vill förändra matteundervisningen
Nadia Kuritzén och Frank Sienkiewicz, grundare av MatteMästarna.  Foto: Privat.
Nadia Kuritzén och Frank Sienkiewicz, grundare av MatteMästarna. Foto: Privat.

Efter oroväckande PISA-resultat 2022 bestämde sig två gymnasieelever för att ta saken i egna händer. Genom MatteMästarna och Matteligan har de hittills engagerat över 14 000 elever och vill förändra hur matematik uppfattas i skolan. – Syftet är att väcka intresse för matematik bland grundskolever och engagera elever i matematik och ändra deras inställning till matte, säger Nadia Kuritzén, en av grundarna, till Bulletin.

Nadia Kuritzén och Frank Sienkiewicz, båda 18, såg ett behov av förändring när de startade MatteMästarna förra året. Initiativet föddes ur deras passion för matematik och oro över Sveriges fallande kunskapsresultat.

– Elever i Sverige har ju väldigt bra förutsättningar i förhållande till många andra länder. Så vad är det som fattas? Och så tänkte vi att då måste det vara intresset, säger Nadia Kuritzén.

Två tävlingar, olika mål

MatteMästarna riktar sig till årskurs 4–9 och genomförs i par eller grupper. Fokus ligger på att engagera elever som annars inte gillar matematik genom att bryta monotonin i traditionell undervisning.

– MatteMästarna är en tävling för årskurs 4–9. Syftet är att väcka intresse för matematik bland grundskoleelever och engagera elever i matematik och ändra deras inställning till den, säger Kuritzén.

En viktig del av konceptet är att göra matematik mer attraktivt och roligt för barn.

– Det som vi har gjort med MatteMästarna är att vi har så kallat gamifyat matematik. Alltså spel och lekar och sånt tycker barn är kul, säger Kuritzén.

Matteligan är en nationell liga för de mest motiverade eleverna. Hundra deltagare, utvalda av sina lärare, samlar poäng i flera deltävlingar under skolåret. Syftet är att stimulera elever som annars riskerar att bli understimulerade.

– Matteligan går ut på att engagera de 100 mest ambitiösa och understimulerade matteintresserade grundskoleeleverna i Sverige, säger Frank Sienkiewicz.

Utmaningar och lärdomar

Att skala upp initiativet har varit tidskrävande. Kontakten med skolor kräver omfattande mejlutskick och koordinering. Samtidigt har skolor på landsbygden varit svårare att nå.

– Den största utmaningen som jag skulle, eller den största barriären snarare, det som stoppar oss, det är ju tid helt enkelt, säger Sienkiewicz.

Kuritzén håller med och belyser en annan aspekt av problemet.

– Väldigt många av de skolor som har gått med är från stora städer som till exempel Stockholm. Även om vi har skickat ut till skolor i mindre tätbebyggda områden så har väl de kanske inte lika lätt för att nappa på ett sådant här nytt initiativ, säger hon.

Trots utmaningarna har projektet vuxit snabbt. Från 3 000 deltagare under premiärtävlingen siktar grundarna på att nå upp till 20 000 nästa år.

Visionen framåt

Grundarna hoppas på att expandera konceptet internationellt. Under hösten har de fått med deltagare från England i MatteMästarna. På sikt vill de att tävlingarna ska bli en självklar del av matematikundervisningen i både Sverige och andra länder.

– Vi har höjt perspektivet från bara Sverige till andra länder. För att samma problem existerar i andra länder. PISA-krisen är inte lokal i Sverige utan den existerar även i andra delar av världen, säger Sienkiewicz.

Med fortsatt engagemang från både skolor och elever ser framtiden ljus ut för MatteMästarna och Matteligan.

Simone Svensson

Reporter

Tips mottages gärna!
simone.svensson@bulletin.nu