Medan amerikanska storföretag överger sina DEI-policies tycks svenska H&M välja motsatt väg. ”Det är en styrka för vår verksamhet eftersom detta ger en mängd olika kunskaper, erfarenheter och perspektiv”, skriver klädkedjan, som samtidigt hävdar att det finns fler än två kön.
Amerikanska detaljhandelsjättar som Target och Walmart överger sina DEI-program efter massiv kritik. H&M tycks välja en annan väg.
På H&M-koncernens hemsida marknadsför företaget sig kring ”mångfald” och ”inkludering”.
”Som ett globalt företag med medarbetare av 177 olika nationaliteter representerar vi många olika kulturer och bakgrunder. Det är en styrka för vår verksamhet eftersom detta ger en mängd olika kunskaper, erfarenheter och perspektiv som möjliggör kreativitet och innovation”, skriver företaget.
”Vi strävar efter att ha team som präglas av mångfald och inkludering så att vi bättre kan förstå våra kunders behov och perspektiv”, fortsätter H&M.
Förnekar biologiskt kön
H&M-koncernen tar också öppet avstånd från att det finns två kön. I företagets senaste hållbarhetsredovisning för 2023 skriver man: ”Inom H&M-gruppen är vi medvetna om att kön inte är binärt och att könsidentiteter existerar mellan och utanför man och kvinna”.
I USA har nyligen president Donald Trump meddelat att federala myndigheter i fortsättningen bara kommer erkänna två kön.
Lovade identitetspolitisk utbildning
Under BLM-upploppen 2020 skänkte H&M cirka fem miljoner kronor till aktivistorganisationer som NAACP Legal Defense Fund, Color of Change och ACLU.
Samtidigt meddelade företaget att man skulle börja erbjuda ”utbildning” för sina anställda i så kallad ”implicit bias” - ett koncept som handlar om påstådda omedvetna fördomar.
”Black lives matter”, skrev dåvarande vd:n Helena Helmersson i ett uttalande som fortfarande ligger kvar på företagets hemsida.
Bulletin söker H&M:s nuvarande vd Daniel Ervér för en kommentar.