Facebook noscript imageHälften av Teslas elbilar är fria från kobolt och nickel
Fokus
Hälften av Teslas elbilar är fria från kobolt och nickel
LFP-batterier kan bli orsaken till att kobolt och nickel inte längre behövs i Teslas elbilar. Foto:  David Zalubowski/AP/TT
LFP-batterier kan bli orsaken till att kobolt och nickel inte längre behövs i Teslas elbilar. Foto: David Zalubowski/AP/TT

Tesla fortsätter sitt arbete med att utveckla sina fordon till det bättre.
Genom att bredda sitt användande av olika typer av batterier i sina elbilar gör man sig allt mer oberoende av kobolt och nickel i sina batterier.

LFP-batterierna som Tesla i början på 2021 introducerade i instegsmodellen av Tesla Model 3, har fått en betydligt viktigare roll i Teslas produktionsvolymer.

Under årets första kvartal var nästan hälften av alla Teslas LFP-batterier i sina elbilar helt fria från både nickel och kobolt.
Batteritypen används dessutom i Teslas kommersiella energilagringslösningar.

– Diversifiering av batterikemi är avgörande för långsiktig kapacitetstillväxt. Det för att bättre optimera våra produkter för deras olika användningsområden och utöka vår leverantörsbas, skriver Tesla i sin senaste kvartalsrapport.

En majoritet av elbilarna i dag använder de mer energitäta litiumjonbatterierna, Li-jon, som innehåller både nickel och kobolt och därför ger en högre energidensitet. Även Teslas elbilar med längre räckvidd använder sig av batteritypen.

LFP-batterier ett alternativ när nickelpriserna stiger

Enligt elbilstidningen Alltomelbil ska det som hindrar LFP-batterierna från att användas i alla Teslas fordon vara att batteriet är tyngre och har lägre energiinnehåll vilket inte räcker för elbilar med längre räckvidd. Fördelen med LFP-batterier är dock inte endast att de är fria från nickel och kobolt utan även att de är både tåligare och billigare att producera.

Priset på nickel har stigit kraftigt under våren och användningen av kobolt har kritiserats eftersom en viss del av världsproduktionen av grundämnet bryts under tvivelaktiga arbetsförhållanden.
Batteritillverkaren har därför mycket höga krav på sig att säkra kobolt från etiskt godkända källor.

Läs även: Fotbollsagenten Mino Raiola uppgavs ha avlidit – kollegan dementerar

Alex Alma

Reporter
alex@bulletin.nu