
Styrelseordförande Helge Lund och sex andra ledamöter i läkemedelsjätten Novo Nordisk avgår efter en konflikt med huvudägaren. Bakgrunden är ett turbulent år med kraftigt raserande aktiekurs, stora besparingar och vd-byte.
Läkemedelsjätten Novo Nordisk, känt för diabetesläkemedlet Ozempic, står inför en genomgripande styrelsekris. Sju av styrelsens tolv ledamöter avgår efter att ha hamnat i konflikt med huvudägaren Novo Nordisk Foundation om bolagets framtida ledning, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Bland de avgående finns styrelseordförande Helge Lund, vice ordförande Henrik Poulsen samt fem oberoende styrelseledamöter.
– Efter dialog med Novo Nordisk Foundation om styrelsens framtida sammansättning har det inte varit möjligt att nå en gemensam förståelse, säger Helge Lund i pressmeddelandet.
Kvar i styrelsen blir bland andra de fyra personalvalda ledamöterna.
Turbulent år för Ozempic-jätten
Avgångarna kommer efter ett krisartat år för läkemedelsbolaget. Trots framgångarna med viktminskningsläkemedlen Ozempic och Wegovy har aktien rasat kraftigt på Köpenhamnsbörsen under 2025, skriver TT.
Bolaget har även tvingats genomföra kraftiga besparingar och bytte nyligen ut sin vd. Det är mot denna bakgrund som konflikten mellan styrelsen och huvudägaren eskalerat.
En extrainsatt bolagsstämma ska hållas den 14 november.