
Efter det amerikanska valet har flera tidningar rapporterat om Kamala Harris-kampanjens stora spenderande på kändisevenemang. Nu rapporterar New York Times att kampanjen betalade Oprah Winfreys produktionsbolag nära 2,5 miljoner dollar för ett townhall-möte med tv-profilen.
Det blev en brakförlust för Kamala Harris mot Donald Trump i årets amerikanska presidentval. Demokraternas kandidat förlorade inte bara elektorsrösterna utan även det totala antalet röster – i USA kallat ”the popular vote” – mot sin rival. Detta trots ett signifikant ekonomiskt övertag mot Trump.
En återkommande följetong efter valet har därför varit vad Harris kampanj lade sina pengar på. På 15 veckor spenderade kampanjen 1,5 miljarder dollar, rapporterar New York Times. Ett värde som motsvarar ungefär 16,5 miljarder kronor.
Det har tidigare rapporterats om hur stora summor gick till evenemang med kändisar och spelningar från artister.
Läs även: Fiasko – Harris kampanj slutade med miljonskulder
NY Times: Tidigare siffror i underkant
Ett evenemang som fått särskild uppmärksamhet är townhall-mötet i Farmington Hills, Michigan, den 19 september där den profilerade programledaren Oprah Winfrey deltog och intervjuade Kamala Harris.
Tidigare har Washington Examiner rapporterat att Harris kampanj betalade Winfreys produktionsbolag, Harpo Productions, en miljon dollar. Men dessa siffror är i underkant, enligt New York Times.
Tidningen skriver – med hänvisning till två källor med insyn – att den totala kostnaden för evenemanget uppgick till nära 2,5 miljoner dollar.
Oprah Winfrey uppger i ett inlägg på Instagram att hon inte mottog några pengar för sitt deltagande men att de personer som jobbade med produktionen behövde betalt.
Townhall-mötet med Oprah Winfrey blev en glamorös tillställning där kändisar som Meryl Streep, Ben Stiller, Chris Rock, Jennifer Lopez och Julia Roberts medverkade. Det är också långtifrån det enda kändisevenemang som den i slutändan misslyckade demokratiska presidentvalkampanjen rapporteras ha spenderat stora pengar på.
Läs även: Harris kampanj betalade dyrt för kändisframträdanden