Det kan bli aktuellt att höja hastighetsgränserna på längre pendlingssträckor nu när Trafikverket fått i uppdrag att redovisa vilka överväganden som görs när det beslutas om anpassad hastighet på vägarna.
Trafikverket har de senaste åtta åren anpassat hastighetsgränserna i det statliga vägnätet. Nu ska myndigheten senast i slutet på mars nästa år redovisa hur det utförts och vilka överväganden som gjorts för att fatta dessa beslut.
– Jag har varit tydlig med att jag inte tycker det är lämpligt att sänka hastigheten på långa pendlingssträckor [...] Med mer pengar i nationell plan exempelvis till mitträcken kan till och med vissa sträckor få höjd hastighet utan att äventyra trafiksäkerheten, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.
Däremot kan sänkningar av den högsta tillåtna hastigheten på andra sträckor behövas för att rädda liv, skriver regeringen.
I dagsläget är hastighetsbegränsningarna på rikets motorvägar mellan 110 och 120 kilometer i timmen, på landsvägarna mellan 70 och 100 kilometer i timmen.
Generellt är det Trafikverket som beslutar om hastigheterna mellan 80 och 120 kilometer i timmen på statliga vägar, länsstyrelserna på de allmänna vägarna utanför tätbebyggda områden och kommunerna för vägarna inom tätbebyggda områden.
Förra året omkom 210 personer i vägtrafiken, varav mer än hälften satt i bilar eller lastbilar. Resten var motorcyklister, cyklister, skoterförare, cyklister eller fotgängare. Personer som fallit omkull och skadat sig i trafikmiljö men utan något fordon inblandat räknas inte in i dessa siffror, enligt Transportstyrelsen.